خرس در مشت من

خرس در مشت من

«از میان تمام مردانی که با آ‌نها مبارزه کردم، لیستون ترسناک‌ترین‌شان بود.» این یکی از مشهورترین جملاتی است که اسطوره فقید بوکس یعنی محمدعلی به زبان آورد. فقط 22 سال داشت و هنوز او را با نام «کاسیوس کلی» می‌شناختند. افسانه «مشت فانتوم» درست از همینجا شروع شد، یعنی بیست و پنجم می سال 1965. مشت آهنین و خونبار کاسیوس ، کسی که بعدها محمدعلی شد، آنچنان برق‌آسا و سریع بود که کمتر کسی آن را به وضوح دید. درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ از نبرد تاریخی محمدعلی با سونی لیستون...

سرنوشت تلخ لیستون
تاریخ ورزش همین جا رقم خورد، ناک اوت شدن لیستون قهرمان سنگین‌وزن بوکس جهان در راند اول چیزی نبود که خیلی‎ها آن را پیش‌بینی کنند اما محمدعلی از پس آن برآمد. برای مسابقه 15 راند برنامه‌ریزی کرده بودند اما بعد از دو دقیقه و 12 ثانیه به پایان رسید.  این مسابقه خونبار و تاریخی که جزو چهار مسابقه برتر ورزشی قرن شد دنباله‌ای بر نبرد کلی- لیستون بود. جهان ورزش یک سال پیش نخستین رینگ خونین کلی- لیستون را دید. در آن مسابقه جنجالی که تصور می‌رفت کلی در برابر ضربات سهمگین لیستون شانسی نداشته باشد کار به راند هفتم هم نرسید و لیستون قافیه را به حریف جوان باخت. قبل از مبارزه سال 1964 بسیاری پیش‌بینی می‎کردند فک کلی 22 ساله مقابل لیستون خرد شود.  لیستون مجرم بدنامی بود که بعدها تبدیل به یک قهرمان سنگین‎وزن در بوکس شد. شرایط بد خانوادگی او را به مجرمی خطرناک تبدیل کرد و بیش از 20 بار دستگیر شده بود. در یکی از حبس‎هایش مشتزنی را یاد گرفت تا به این ترتیب از یک مجرم سابقه‎دار تبدیل به قهرمانی پرآوازه‎ شود. او قهرمان بلامنازع سنگین وزن جهان بود. مردی که به خرس شهرت یافت این رکورد را ثبت کرد؛ 50 پیروزی با 39 ناک اوت و تنها چهار شکست اما در بیست‎وپنجم می 1965 سرنوشت تلخی در انتظار او بود، ناک‌اوت شدن در همان راند اول آن هم با مشتی شبح‎وار و خارق‎العاده. کمتر کسی پیش‎بینی می‌کرد کلی بتواند لیستون را به این راحتی شکست بدهد؛ آن هم فقط  در دو دقیقه.  
عکس تاریخی
این تصویر به افسانه‏ای در ورزش جهان تبدیل شد؛ یعنی لحظه‏ای که محمدعلی پیروزمندانه بالای سر لیستون ایستاد و شادمانه فریاد کشید. از این تصویر به عنوان یکی از مشهورترین و تاریخی‎ترین عکس‎های ورزش جهان یاد می‎شود. پس از ناک‎اوت کردن لیستون ، محمدعلی می‎توانست پیروزمندانه به گوشه رینگ برود اما بالای سر حریف ایستاد و فریاد کشید: «بلند شو و مبارزه کن لعنتی».تکس موله، نویسنده مجله «اسپورتز ایلوستریتد» درباره مشت فانتوم کلی نوشت: «مشت ناک‎اوت با سرعت شگفت‌انگیزی پرتاب شد و کلی را از هر مشتزن دیگری متمایز می‌کند.»