آموزش، راهکار اصلی  مبارزه با دوپینگ

یادداشت

آموزش، راهکار اصلی مبارزه با دوپینگ

در تمام دنیا دوپینگ میان ورزشکاران وجود دارد و ورزشکاران ایرانی مستثنی نیستند. راهکار اصلی برای جلوگیری از بروز دوپینگ، آموزش است. دوپینگ در همه رشته‌های ورزشی به خصوص در ورزش‌های قدرتی و استقامتی وجود دارد.  

ورزشکاران ما در رابطه با دوپینگ دانش کمی دارند. در دو، سه سال گذشته آموزش‌های زیادی در رابطه با دوپینگ به ورزشکاران داده شد اما هنوز هم شاهد آن هستیم که نتایج تست‌های دوپینگ مثبت می‌شود. 
بسیاری از ورزشکاران دوپینگی اطلاعی از آنچه انجام داده‌اند، نداشته‌اند. در واقع دوپینگ بیشتر به دلیل ندانستن است اما در هر حال مسؤولیت مطلق دوپینگ متوجه خود ورزشکار می‌شود. هیچکسی از ورزشکار دوپینگی نمی‌پرسد از کجا ماده ممنوعه را به دست آوردی و چه کسی به تو داد. البته در بروز دوپینگ برخی مربیان هم دخیل هستند و در واقع آنها ورزشکار را به این مسیر می‌اندازند. تنها راه جلوگیری از این وضعیت آموزش مناسب و کافی برای همه ورزشکاران است. 
باید فهرست کاملی از مواد ممنوعه و قوانین آن در اختیار ورزشکار قرار داده شود و به آنها آموزش بدهیم. ورزشکار باید بداند در صورت مصرف این مواد ممنوعه چه تخلفی کرده و چه عواقبی در انتظار اوست. 
فهرست مواد ممنوعه را خیلی‌ها فقط شنیده و اطلاعی از مفاد آن ندارند. حتی برخی ورزشکاران حرفه‌ای نمی‌دانند چگونه این فهرست را تهیه کنند تا بدانند چه چیزی ممنوع است. 
آموزش‌هایی که ما می‌دهیم هم مبتنی بر این فهرست مواد ممنوعه است و هم مبتنی بر یک سری آموزش‌های لازم و هشدار درباره عواقب دوپینگ. آژانس ملی مبارزه با دوپینگ را هم معرفی می‌کنیم. 
یکی دیگر از نکات مهم آموزش این است که برخی از ورزشکاران به دلیل درمان، ناخواسته و ندانسته مواد ممنوعه مصرف می‌کنند. اگر ورزشکاری نسبت به این موضوع آگاه باشد باید سراغ معافیت درمانی برود. برخی از ورزشکاران فکر می‌کنند اگر چیزی از سوی پزشک تجویز شد مشکلی ندارد. اما یک ورزشکار باید حتی در رابطه با آب و غذای خودش هم حساس باشد. 
دوپینگ نه‌تنها زندگی ورزشی که زندگی اجتماعی یک فرد را متحول می‌کنند‌؛ با این حال هنوز افراد زیادی هستند که به دام آن می‌افتند. فدراسیون‌ها در حوزه آموزش ضعیف هستند و این در حالی است که ما زمینه‌ها را برای آموزش فراهم کرده‌ایم. 
نه تنها ورزشکار که مسؤولان و مربیان او هم در قبال پیشگیری از دوپینگ مسؤول هستند. در رابطه با ورزشکارانی که به سن قانونی نرسیده‌اند نیز والدین مسؤول هستند.ورزشکار باید با آموزش‌های لازم درک کاملی از موضوع دوپینگ داشته باشد. 

فرزاد شارکی  - قائم مقام دبیرکل نادو