اوقات فراغت و «هویت موفق»

اوقات فراغت و «هویت موفق»

با فرارسیدن تابستان، فصل جدیدی از انتظارات برای والدین آغاز می‌شود؛ انتظار از خود و فرزندان برای این که تابستانی غنی و پربار را بسازند. این مهم از طریق برنامه‌ریزی برای اوقات‌فراغت فرزندان حاصل خواهدشد. هر چند براساس تعریفی که از فراغت می‌شود، اهمیت این موضوع در همه لحظات زندگی ما صادق است، ولی این امر در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت خاصی برخورداراست؛ زیرا به دلیل ماهیت این دوران، تکرار و نیرو‌گذاری بر هرگونه فعالیتی در شکل‌گیری شخصیت آنان موثر خواهد بود. 

کودکی که در طول شبانه‌روز به جز بازی‌های دیجیتال یا تماشای کارتون و فیلم، فعالیتی انجام نمی‌دهد، علاوه بر این که کارکردهای ذهنی و شناختی وی دچار رکود می‌شود و رشد مناسبی نخواهدداشت، از نظر رشد اجتماعی و کسب مهارت‌های ارتباطی با همسالان، سازگاری و انطباق با شرایط نیز دچار اختلال عملکردی خواهدشد. 
این در حالی‌است که نتایج تحقیقات نشان داده کیفیت برنامه‌های اوقات‌فراغت کودکان با سلامت روان آنان رابطه مستقیم دارد. هرچه کودکان وقت خود را صرف فعالیت‌های هنری، ورزشی، مهارتی، بازی و سرگرمی مفید و گذراندن وقت با همسالان کنند، از شادابی و انرژی روانی بیشتری برخوردار خواهندشد. کسب موفقیت‌های هنری و ورزشی و تعامل مثبت با همسالان به تعداد تجارب موفقیت‌آمیز بچه‌ها می‌افزاید و هویت موفق را در آنان شکل می‌دهد. داشتن هویت موفق نیز یک مولفه تعیین‌کننده در موفقیت اجتماعی، تحصیلی، اجتماعی و عاطفی افراد در زندگی حال و آینده است. 
در مقابل اگر نسبت به اوقات فراغت کودکان بی‌توجهی کنیم، آسیب‌های جدی به بهداشت روان آنان وارد خواهدشد و آنان یاد نخواهندگرفت از وقت و عمر خود به خوبی استفاده کنند. بنابراین توصیه می‌شود والدین به نیازها و تمایلات منطقی و بجای کودکان توجه کنند و فعالیت‌ها را مطابق توانایی، علاقه‌مندی و نیازهای کودکانشان در نظر بگیرند و از هرگونه اجبار و تحمیل برنامه هم بپرهیزند.

دکتر معصومه تختی - مشاور خانواده