قصه پایان اینترنت اکسپلورر

قصه پایان اینترنت اکسپلورر

هفته گذشته شرکت مایکروسافت برای همیشه با یکی از غول‌های کمتر دوست‌داشتنی عصر اینترنت اولیه خداحافظی کرد و این مرورگر روی جدیدترین سیستم‌عامل‌ مایکروسافت فعال نخواهد بود. کاربران ویندوز10 اگر بخواهند از برنامه اینترنت‌اکسپلورر استفاده کنند، از این پس به مرورگر جدید این شرکت به نام اِج (Edge) هدایت خواهند شد.

مایکروسافت تاریخ نهایی پشتیبانی از اینترنت‌اکسپلورر را در خرداد سال گذشته اعلام کرده بود. کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز می‌توانند به استفاده از مرورگر ادامه دهند و کسانی که از ویندوز10 استفاده می‌کنند همچنان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های خاص (یا برای خاطره‌بازی) مرورگر اِج خود را به حالت اینترنت‌اکسپلورر تغییر دهند. این شرکت گفته است حداقل تا سال 1408/2029 سازگاری به نسخه قدیمی در اِج را فعال نگه خواهد داشت.
اینترنت‌اکسپلورر نزدیک به 27سال پیش روی صفحه‌نمایش رایانه‌ها قرار گرفت و براساس برآوردها، در ابتدا موفقیت‌آمیز بود. از سال 1398/ 2009 در عصر وب 1، این مرورگر همچنان سهم 65درصدی بازار جهانی را برای رایانه‌های رومیزی در اختیار داشت. اینترنت اکسپلورر از محصولات ازپیش‌نصب‌شده مایکروسافت روی سیستم‌عامل‌های این شرکت بود که در آن زمان حتی بیشتر از امروز فراگیر بودند. بسیاری از کاربران در ابتدا به خود زحمت نمی‌دادند از رقبایی مانند فایرفاکس که حدود 19سال پیش در سال 1381/ 2002 وارد بازار شد، یا اُپرا استفاده کنند که هم‌سن‌وسال اینترنت‌اکسپلورر بود.
بااین‌حال، با ظهور وب 2، قابلیت‌های مرورگر بیشتر به سمت تجربه کاربر سوق پیدا کرد و توسعه‌دهندگان مایکروسافت به‌طور گسترده متهم به عقب‌ماندن از این ویژگی‌ها شدند. مرورگر گوگل‌کروم که سال 1387/ 2008 معرفی شد، در سال 1391/ 2012 از سهم بازار دسکتاپ اینترنت‌اکسپلورر پیشی گرفت و تا دی 1394/ ژانویه 2016 حتی تعداد کاربران فایرفاکس بیشتر از کاربران اینترنت‌اکسپلورر شد.
تلاش جدید مایکروسافت، ممکن است بازهم میزبانی مرورگری موفق را برای این شرکت به ارمغان بیاورد. مایکروسافت اِج، تا ژوئن 2022، به 10.4درصد از سهم بازار رسید و پیشتاز مرورگرهای قدیمی ازجمله فایرفاکس و اپرا و همچنین سافاری اپل شد.

منبع: وبگاه تحلیل ترافیک وب StatCounter
عسل اخویان طهرانی - گروه دانش و سلامت