تیشه وزارت به ریشه کشتی

امید نوروزی: از شخص وزیر ورزش توقع بیشتری داریم

تیشه وزارت به ریشه کشتی

دو‌، سه روز از مجمع فدراسیون کشتی گذشته اما هنوز هم پربازدیدترین ویدئوهای ورزشی، مربوط است به دعوای علیرضا دبیر و محمد پولادگر، جایی که رئیس یک فدراسیون و معاون ورزش قهرمانی یک وزارتخانه به هم تاختند و یکدیگر را بی‌ادب خطاب کردند. با این حال همه می‌دانیم پایان درگیری دبیر و پولادگر، آنجا نبود که معاون سجادی جلسه را به اعتراض ترک کرد. بحث‌ها درباره اتفاقات آن روز و البته مطالبه فدراسیون کشتی از وزارت ورزش همچنان داغ است و ادامه دارد.

امید نوروزی، دارنده مدال طلای المپیک 2012 لندن یکی از کسانی است که از وزیر ورزش درخواست ورود به ماجرا را دارد تا هر تصمیمی که گرفته می‌شود به دور از بی‌عدالتی و بی‌انصافی باشد. نوروزی درخصوص اتفاقات رخ داده در مجمع فدراسیون کشتی به جام‌جم می‌گوید: وزارت ورزش متعلق به قهرمانان تحصیل کرده و تراز اول مملکت است ولی متاسفانه یک سری دارند در این وزارتخانه تیشه به ریشه ورزش اول مملکت می‌زنند. ما از شخص وزیر که خودش از بدنه ورزش است و به عنوان قهرمان ملی سال‌ها تلاش و فعالیت کرده توقع بیشتری داریم. نباید اجازه بدهند فردی غیرورزشی که سال‌ها با ارتباطات رئیس فدراسیون بوده و در سن بازنشستگی است، برای کشتی این گونه تصمیم بگیرد. من نمی‌دانم چرا در مملکت ما وقتی یک قانون در مورد بازنشستگی مصوب می‌شود، اجرایش نمی‌کنند. ظاهرا هم این‌طور کارها به رسم و رسوم در ورزش تبدیل شده است. خواهش من اول از دولت و رئیس جمهور است که در ورزش افراد متخصص را به کار گیرند.
قهرمان پیشین کشتی فرنگی جهان با اشاره به صفر شدن بودجه کشتی در وزارت ورزش در پی تخصیص بودجه‌ای از سوی مجلس به این رشته، می‌گوید: مگر می‌شود بودجه رشته‌ای را که 70سال پرچمدار ورزش مملکت است و همیشه عزت و آبرو به ورزش کشور داده است، صفر کرد، آن هم بدون هماهنگی با وزیر. آنها چطور حساب و کتاب کردند که تصمیم به این کار گرفتند؟ چه خصومتی با کشتی دارند؟ از وزیر خواهش می‌کنم شخصا وارد میدان شده و مساله را فیصله دهد، بودجه کشتی باید بیشتر از قبل شود. ما توقع زیادی نداریم و به دوستان در مجلس و وزارتخانه هم گفتیم براساس شایسته‌سالاری بودجه را تقسیم کنند. چند دهه است کشتی، فدراسیون اول بوده و بیشترین مدال و افتخار را به خود اختصاص داده است، تقسیم بودجه باید براساس شایسته‌سالاری باشد اما کسی توجه نکرد و حالا همین بودجه کم و ضعیف را صفر می‌کنند.
نوروزی در واکنش به این مساله که سایر فدراسیون‌ها نسبت به اختصاص بودجه مجلس به کشتی اعتراض کرده‌اند، می‌گوید: با نهایت احترام به همه رشته‌های ورزشی و فدراسیون‌‌شان، اگر فدراسیون دیگری مخالف این موضوع باشد اوج بی‌معرفتی و بی‌عدالتی است. مگر‌ می‌شود یک شاگرد اول را در کلاس به خاطر این‌که شاگردان دیگر مدعی نشوند، تشویق نکرد؟ چه بخواهید چه نخواهید کشتی، نه در حرف، بلکه در عمل، ورزش اول کشور است. همان فدراسیون‌ها که مخالف بودجه کشتی شدند بگویند افتخارات‌شان در تمام ادوار المپیک و بازی‌های آسیایی چه بوده است. اصلا چه معنی می‌دهد 4فرد غیرورزشی، ورزش اول کشور را به حاشیه کشیده و 4فدراسیون دیگر را هم علیه کشتی کنند و ارتباط برادرانه قهرمانان رشته‌های مختلف را خراب کرده و برای کشتی دشمن‌تراشی کنند. تبعات خراب شدن ارتباطات فدراسیون‌ها، قهرمانان و پیشکسوتان گریبانگیر پولادگر است. شخص آقای وزیر باید وارد میدان شود.برخی ادبیات رئیس فدراسیون کشتی را مناسب مجمع نمی‌دانسته‌اند. از مشاور سابق رئیس فدراسیون کشتی در امور کشتی فرنگی در این مورد هم پرسیدیم. من دوست ندارم در این‌باره صحبت کنم ولی شخص پولادگر هم با ادبیات بدی با دبیر صحبت کرده ولی چون سیاسی هستند بلدند با کلمات بازی کنند اما وقتی 4نفر قهرمان حرف می‌زنند این را نشانه بی‌ادبی دبیر مطرح کرده‌اند. شما روی خط قرمز کشتی دست گذاشتید آن هم با این گرانی و هزینه‌های سنگینی که اعزام‌ها دارد. مگر می‌شود بودجه کشتی را صفر کرد، شما با چه جراتی این کار را کردید. این مشکل باید حل شود و جامعه بزرگ کشتی با افتخارات 70ساله، جلوی وزارت ورزش خواهد ایستاد تا حقش را بگیرد.
نوروزی با طرح این پرسش که «مگر قهرمان تحصیل‌کرده کم داریم؟» حرف های خود را با این جملات تمام می‌کند: تا کی بی‌عدالتی باید در ورزش باشد چه در بحث‌مدیریتی، چه در بحث اقتصادی و مالی. امثال من با کارنامه درخشان در ورزش، تحصیلات عالیه و سال‌ها خدمات فرهنگی و اجتماعی برای سربلندی مردم و کشورمان کنار نشسته‌ایم و چشم به میز و صندلی مدیریت نداریم، چون دنبال منافع نیستیم، دنبال دیده شدن هم نیستیم، معلوم نیست برخی از جان ورزش چه می‌خواهند. من نمی‌دانم چه کسی از این آقایان حمایت می‌کند که هر دقیقه یک جای ورزش را قُرُق می‌کنند.

مرضیه دارابی - گروه ورزش