باز گذاشتن دست تولیدکنندگان

باز گذاشتن دست تولیدکنندگان

مهم‌ترین نکته در حوزه تحول رسانه، کم‌شدن خط‌قرمزها و برخی محدودیت‌ها برای تولیدکنندگان محتوا در حوزه‌های مختلف اعم از سرگرمی، اطلاع‌رسانی و... است. یعنی باید آثاری ساخته شود که به زندگی روزمره مردم نزدیک باشد. اتفاقی که الان رخ می‌دهد این است تصویری که در صداوسیما، فیلم، سریال و اخبار نشان داده می‌شود در برخی مواقع با زندگی اکثریت افرادی که در ایران زندگی می‌کنند تفاوت دارد و لذا جذابیت‌های خود را از دست داده است و تنها دلیل این موضوع هم خطوط‌قرمز است که برای تولید کنندگان محتوا آن‌قدر زیاد است که باعث می‌شود دست‌شان بسته باشد.

 بهترین راه این است که سیاست‌گذاران برنامه‌های صداوسیما اندکی دست تولیدکنندگان محتوا را باز بگذارند برای این‌که بتوانند برنامه‌های جذاب‌تر، دقیق‌تر و صحیح‌تری به مخاطبان خود بدهند. بنابراین صداوسیما نیازمند تحول است تا بتواند اعتماد مخاطبان را جلب کند و آنها را به رسانه برگرداند. البته انجام چنین کاری سختی‌های خودش را دارد اما شدنی است. 
همچنین رسانه باید در حوزه الگوسازی بازنگری داشته باشد و اگر بخواهد این مسیر را همچون قبل ادامه دهد نمی‌تواند چندان موفقیتی برای خودش به‌دست‌بیاورد. الگوسازی زمانی رخ می‌دهد که از افراد کارشناس و خبره برای ساخت برنامه بهره برد و به آن هم آزادی عمل بدهد. وقتی قرار باشد صداوسیما طبق میل خودش عمل کند طبیعی است مردم هم دافعه خواهند داشت. برای حل این مساله باید صداوسیما به این موضوع توجه کند که خودش را دانای کل تصور نکند و دیدگاه این‌چنینی نداشته باشد که خودش معلم است و در بالا ایستاده. وقتی رسانه همراه با مردم باشد و به میل و نیاز آنها توجه کند می‌تواند مخاطبان را همراه کند. بنابراین برای رسیدن به تحول باید در مواردی بازنگری مجدد داشته باشد.

حوریه دهقان‌شاد - استاد دانشگاه علوم ارتباطات و رسانه