موتور سینمای چین دوباره گرم شد

موتور سینمای چین دوباره گرم شد

با صدرنشینی درام حزن‌انگیز بومی ‌«ستاره‌ها را روشن کن»، هم لبخند به لبان صنعت سینمای داخلی چین آمد و هم تحلیلگران از آغاز دوباره فعالیت‌های امیدبخش سالن‌های نمایش در این کشور آسیایی صحبت کردند. این ملودرام خانوادگی اشک‌آور در شرایطی توانست به فروش افتتاحیه بسیار خوب 32 میلیون‌دلاری دست‌یابد که سینماهای کشور بعد از مشکلات مربوط به کرونا که از ماه ژوئن دوباره مردم را به قرنطینه برده‌بود، بازگشایی شده و فعالیت نمایش فیلم‌ها را از سر گرفتند. سالن‌های نمایش تا هفته قبل به مدت چند ماه تقریبا بسته بودند و فیلم زیادی نمایش نمی‌دادند.

تحلیلگران اقتصادی سینمایی از فروش این فیلم بسیار خشنودند و از آن به‌عنوان شروعی عالی برای فیلمی ‌سینمایی در شرایط تازه کشور یاد می‌کنند. آنها می‌گویند انتظار چنین موفقیت بالایی را در شروع فعالیت دوباره سالن سینماها نداشتند؛ زیرا فکر می‌کردند مردم عادی هنوز از ورود به مکان‌های عمومی‌ و اجتماعات چند ده نفره هراس دارند. رسانه‌ها هم در این باره صحبت می‌کنند که همزمان با بازگشایی سالن‌های سینماها، این پرسش جدی مطرح بود که یک فیلم‌هالیوودی پرسروصدا روانه پرده سینماها شود یا یک تولید بومی. اهل فن این گونه اظهارنظر کرده‌بودند که برای کشاندن تماشاگران به داخل سالن‌های تاریک نمایش و آشتی‌دادن دوباره‌شان با فیلم و سینما بهتر است محصولی چینی زبان اکران عمومی ‌شود که متناسب با فرهنگ و خلق و خوی مردم کشور است.
کارگردان ستاره‌ها را روشن کن، لیو جیانگ جیانگ، فیلمساز سرشناس و موفق چینی است و داستان فیلمسازی خلافکار را تعریف می‌کند که در مراسم خاکسپاری یکی از عزیزانش با دخترک یتیمی ‌آشنا می‌شود که این آشنایی تغییرات شگرفی در زندگی هر دو ایجاد می‌کند. منتقدان سینمایی هم به شدت این درام خانوادگی را پسندیده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی نسخه انگلیسی زبان آن هم در دستور کار تولید قرار خواهدگرفت. لیو کارگردان فیلم می‌گوید:« دلیل استقبال بالای مردم از فیلم این است که بخش‌هایی از داستان زندگی خودشان را در آن می‌بینند. آنها در طول داستان فیلم با شخصیت‌ها و ماجراهایی روبه‌رو می‌شوند که اختصاص به خودشان دارد و وارداتی نیست. محصولات‌هالیوودی هر قدر خوش‌ساخت باشند، از فرهنگ و زندگی مردم چین دور هستند و نمی‌توانند حس همذات‌پنداری را در آنها ایجاد‌کنند.»/ باکس آفیس

کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر