آبله‌میمون فعلا در وضع اضطراری نیست

سازمان جهانی بهداشت:

آبله‌میمون فعلا در وضع اضطراری نیست

سازمان جهانی بهداشت (WHO) شنبه همین هفته اعلام کرد درحال‌حاضر شیوع آبله‌میمون به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی و نگرانی بین‌المللی تلقی نمی‌شود. این سازمان، پنجشنبه هفته گذشته یک کمیته اضطراری تشکیل داد تا درباره اعلام وضعیت اضطراری آبله‌میمون تصمیم‌گیری کند. این بیماری، خطری جهانی شناخته‌نشده است بااین‌حال تدروس آدهانوم، رئیس این سازمان می‌گوید: کمیته اضطراری در مورد مقیاس و سرعت شیوع کنونی آبله‌میمون نگرانی‌های جدی دارد. تدروس خواستار تشدید نظارت بر آبله‌میمون شده و هشدار داد: «درحالی‌که مردان همجنس‌گرا دارای بیشترین آمار ابتلا بوده‌اند، خطر بروز نوع شدید این بیماری برای افراد دارای نقص ایمنی، زنان باردار و کودکان نیز وجود دارد.» رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشست هفته گذشته اعلام کرد، از اواسط دی‌ماه 1400 تا 25خرداد 1401 در بین 48کشور، بیش از 3200مورد ابتلای قطعی به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. در این میان فقط ایالات متحده تا روز جمعه بیش از 200مورد را در 25ایالت خود ثبت کرده است.

 معنای وضعیت اضطراری 
سازمان جهانی بهداشت این نوع هشدار اضطراری را برای رویدادهای جدی، ناگهانی، غیرمعمول یا غیرمنتظره صادر می‌کند که خطر گسترش آن در بیش از یک کشور وجود دارد و به واکنش بین‌المللی فوری و هماهنگ تمامی کشورهای جهان نیازمند است. اکنون دو بیماری در وضعیت اضطراری جهانی قرار دارد: فلج اطفال و کووید ــ 19 که از سال 98 شروع شد. قبلا هم چهار وضعیت اضطراری اعلام شده بود که شامل آنفلوآنزای اچ‌وان ــ ان‌وان از سال 88 تا 89، ابولا از 93 تا 94 و ابتلا به ویروس زیکا در سال 95 است.
میزان گسترش  آبله میمون
پیش از این، آبله‌میمون تا حد زیادی محدود به 11 کشور آفریقایی بود و بیماری بومی محسوب می‌شد. بر‌اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیشترین موارد عفونت آبله‌میمون از اواسط دی تا ابتدای خردادماه در کشور کنگو ثبت شده است. نوع ویروسی که در سطح بین‌المللی منتشر شده، سویه غرب آفریقا با نرخ مرگ‌ومیر یک درصد است و هیچ مورد مرگی در خارج از آفریقا در ارتباط با شیوع فعلی گزارش نشده است. سویه دیگر در حوزه کنگو است که نرخ مرگ‌ومیر 10درصدی دارد. 
این سازمان خاطرنشان می‌کند، بسیاری از جنبه‌های شیوع در چند کشور به‌صورت غیرعادی ظاهر شده است؛ مانند درگیری کشورهایی که تا پیش از این، موارد ابتلا به آبله‌میمون نداشته‌اند. حالا با توجه به سطح پایین ایمنی مردم در سطح جهان، اعضای کمیته می‌گویند خطر انتقال بیشتر و پایدار به جمعیت گسترده‌تر وجود دارد. تدروس گفت ممکن است این کمیته بررسی، در روزها و هفته‌های آینده (بسته به چگونگی شیوع بیماری) دوباره جلسه برگزار کند. هدف آنها این است که میزان شیوع بیماری بررسی شود تا تغییرات عمده‌ مانند افزایش احتمالی قابل‌توجه مبتلایان و موارد شدیدتر بیماری مشخص شود.
 لزوم شفافیت 
رئیس سازمان جهانی بهداشت در خصوص لزوم اطلاع‌رسانی و شفافیت همه کشورهای جهان در برخورد با این بیماری تصریح کرده است: «در سایر شیوع‌ها، گاهی اوقات شاهد پیامدهای جبران‌ناپذیر شفاف‌نبودن کشورها و به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بوده‌ایم. ما به یافتن موارد جدید، بررسی‌های آزمایشگاهی، تعیین توالی ژنوم و اجرای اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت نیازمندیم. به اطلاعاتی از انواع مختلف ویروس آبله‌میمون احتیاج داریم تا بتوانیم به شناسایی و جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر عفونت کمک کنیم. همه کشورها باید هوشیار باشند و ظرفیت‌های خود را برای جلوگیری از انتقال بیشتر آبله‌میمون تقویت کنند زیرا در نبود شفافیت این امکان وجود دارد که فرصت‌مان ازدست برود.»

منبع:WHO 
حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت