نسخه Pdf

اهتمام شاگرد به تنظیم آثار استاد

اهتمام شاگرد به تنظیم آثار استاد

پانزده سال پیش وقتی اخبار سیما اعلام کرد آیت‌ا... استاد عبدالکریم حق‌شناس به رحمت خدا رفت و مراسم باشکوهی برای تشییع پیکرش در تهران و شهرری برگزار شد، خیلی‌ها این عالم ربانی را نمی‌شناختند. پیرمرد 88ساله‌ای که از آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، سید محمد حجت، شیخ عبدالنبی عراقی و محمدعلی شاه‌آبادی اجازه اجتهاد داشت و تمام توانش را برای نوشتن تعدادی کتاب و تربیت شاگردانی صرف می‌کرد که مثل خودش اهل مراد و مریدبازی و مشغولیات دنیوی نبودند.

میرزا عبدالکریم حق‌شناس تهرانی از عارفان و اساتید اخلاق در تهران بود که در همین شهر متولد شد و در درس آیات عظام سید محمد حجت کوه‌کمری، سید محمدتقی خوانساری و امام خمینی شرکت می‌کرد. عرفان و علوم عقلی را از آیت‌ا... محمدعلی شاه‌آبادی و آیت‌ا... میرزا مهدی آشتیانی آموخت. 
مرحوم حق‌شناس به اصرار آیت‌ا... بروجردی تا آخر عمر به تدریس و تربیت طلاب و عامه مردم در تهران پرداخت. رساله‌ای در ارث زوجه، تقریرات فقه آیت‌ا... حجت کوه‌کمره‌ای، تقریرات اصول آیت‌ا... خوانساری و تقریرات آیت‌ا... بروجردی از جمله کتاب‌هایی است که ایشان نوشته اما مهم‌تر از آن، کتاب‌هایی است که درباره او نوشته شده است. شاید بتوان مجموعه چهار جلدی مواعظ استاد آیت ا... حق شناس(ره) را که به کوشش آیت‌ا... جاودان تنظیم و مستندسازی شده را مهم‌ترین کتاب ایشان دانست. استاد حق‌شناس بین سال‌های 64 تا 68 ظهرهای دوشنبه، چهارشنبه و شب‌های شنبه در مسجد امین‌الدوله، سخنانی ایراد می‌کرد که مجموعه این درس‌ها در چهارجلدی «مواعظ» گردآوری شده است. اهتمام آیت‌ا... جاودان که از شاگردان برجسته استاد حق‌شناس بود، به تنظیم و انتشار آثار ایشان ستودنی است و از دیگر تلاش‌های او در این زمینه می‌شود به کتاب «حسینیه» با موضوع بهره‌مندی هر چه بیشتر عزاداران و زائران امام‌حسین(ع) از برکات مجالس عزاداری و زیارت ایشان اشاره کرد.

میثم رشیدی مهرآبادی - سردبیر قفسه کتاب