حبیب‌ هنر انقلاب پرکشید

در گذشت حبیب‌ا... صادقی روایتگر انقلاب و حماسه

حبیب‌ هنر انقلاب پرکشید

«غریبه» یکی از تابلوهای صادقی است که دارای مضمون انتقادی- اجتماعی است و تیغ تیز انتقاد خود را متوجه افراد سودجو و فرصت‌طلبی کرده که در سایه آرامش و امنیتی که به واسطه حضور رزمندگان در هشت‌سال دفاع مقدس در کشور ایجاد شده است، به فکر ثروت‌اندوزی هستند. کلید گاوصندوق، چرتکه و سکه‌های طلا نماد عطش به مال و ثروت است که در اختیار فردی قرار دارد که پشت به پنجره بوده و در دو فضای متفاوت بین دو فضای داخل اتاق و پشت پنجره قرار دارد که از هم قابل تفکیک است. در فضایی که مرد جاه‌طلب در آن حضور دارد رنگ‌ها عمدتاً سرد و بی‌روح بوده اما در فضای بیرون پنجره، رنگ‌ها روشن و گرم است.

خبر تکان‌دهنده صبح چهارشنبه برای دوستداران فرهنگ و ایران، در گذشت حبیب‌ا... صادقی، هنرمند مطرح عرصه نقاشی ایران بود. خبر آن‌قدر ناگهانی بود که تا ساعاتی کسی درستی آن را باور نمی‌کرد، اما بالاخره صحت خبر مشخص شد و هنر اتقلاب، یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذارش را از دست داد.  صادقی که مجموعه‌ای متنوع از آثار در حوزه عاشورایی خلق و نذر کرده بود تا هر سال در شب شام غریبان یک تابلو برای امام‌حسین(ع) نقاشی کند، در آستانه ایام محرم و روزهای عزاداری سالار شهیدان درگذشت. 
بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر درخصوص دلیل درگذشت وی به مهر گفته است: این هنرمند نقاش باسابقه و مدیر، عمل جراحی انجام داده بود و کسالت داشت و صبح دیروز به دلیل سکته قلبی درگذشت. حبیب‌ا... صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و منتقد هنری بود و در بسیاری از دانشگاه‌های هنر تدریس کرد. 
او سال ۱۳۳۶ در شهر تهران متولد شد و زندگی هنری خود را از تحصیل در هنرستان هنرهای زیبا آغاز کرد. با ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دوره کارشناسی این رشته را با تحقیق درباره موضوع «اساس آفرینش هنری در قرآن کریم» و انجام پروژه عملی باعنوان «هابیل و قابیل» با موفقیت به پایان برد و پس از مدتی در دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران به ادامه تحصیل پرداخت و از آنجا که شیفته جاذبه‌های هنری قرآن کریم شده بود، با انتخاب موضوع «تحلیلی بر نقش و تصویر و رنگ در قرآن کریم» و «سیمای انسان در آیینه هنر بعد از ظهور اسلام در ایران» به پژوهش نظری درباره اسلام، قرآن و هنر ادامه داد.  وی با انجام پروژه عملی خود با عنوان «آخرین نماز» این دوره را نیز طی کرد. استعداد هنری و علاقه او به اسلام و قرآن موجب شد به دوره دکتری در شاخه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس پای بگذارد و پژوهشی دیگر با عنوان «تصویر عالم مثال و خیال در فرهنگ و هنر اسلامی» را آغاز کند. صادقی در بیش از ۱۰۰نمایشگاه جمعی و فردی شرکت داشت و در جشنواره‌های متعددی از جمله مسابقات طراحی هلند به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد. او رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر بود و در سوابق مدیریتی او، عضویت پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و ریاست موزه هنرهای معاصر تهران دیده می‌شود. 
 بازتاب ها
درگذشت حبیب‌ا... صادقی با واکنش‌های زیاد هنرمندان و مسئولان حوزه فرهنگ و هنر همراه بود. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامش به مناسبت درگذشت حبیب‌ا... صادقی نوشت: استاد صادقی در دوران پیروزی انقلاب و دفاع‌مقدس با آثارش در کنار مردم بود و باورها و آرمان‌های مردم را نقش زد و تا آخرین ثانیه‌های زندگی در کارگاه با صفای خویش با حرفه پرمخاطره خود مأنوس بود و لحظه‌ای از ایفای صحیح آن 
دریغ نورزید.  از نقاشی‌های انقلابی پیش از انقلاب تا کاریکاتورهای جسورانه‌اش علیه منافقین مسلح در دهه ۶۰، تا نقاشی کم نظیرش درباره فلسطین و قدس شریف تا تلاش مجاهدانه همه این سال‌های استاد در آخرین تابلوی نقاشی کم نظیرش با عنوان در رسای سیمرغ درباره سردار شهید سلیمانی، پایمردی این هنرمند بزرگ در انعکاس باورهای اسلامی و انقلابی در نقاشی قابل مشاهده است. محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری نیز در پیام خود، حبیب‌ا... صادقی را «از پیشگامان هنر انقلاب و از هنرمندان نسل اول حوزه هنری» خواند و نوشت: شخصیت ذو ابعاد صادقی، نه فقط به عنوان هنرمند نقاش بلکه به عنوان منتقد، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی در میدان‌های مختلف، پرچم هنر متعهد را در اهتزاز نگه داشت.  همچنین بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالرضا سهرابی مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز در پیام‌هایی درگذشت این هنرمند برجسته هنر انقلاب را تسلیت گفتند. 
 مراسم خاکسپاری 
مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر حبیب‌ا...صادقی روز شنبه هشتم مرداد برگزار خواهد شد. این مراسم، حبیب‌ا... صادقی روز شنبه ساعت ۹و ۳۰دقیقه صبح آغاز خواهد شد و پیکر این هنرمند از ابتدای خیابان مظفر(روبه‌روی در موسسه صبای فرهنگستان هنر) تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.