پهلوانان نامیرای رسانه ‌ملی

به بهانه بازپخش سریال «پهلوانان نمی‌میرند»

 پهلوانان نامیرای رسانه ‌ملی

در میان آثار خوش‌ساخت، موفق و مخاطب‌پسند تلویزیون، برخی مجموعه‌ها به‌رغم بازپخش‌ چندباره، به‌دلایل‌ جذابیت‌های داستانی، محتوایی و ساختاری، همچنان بازخورد خانوادگی و اجتماعی دارند و رضایت مخاطبان سیما شامل نسل‌های پیشین و نوجوانان و جوانان را کسب می‌کنند.

مجموعه ارزشمند، خوش‌پرداخت و با محتوای ملی و دینی «پهلوانان نمی‌میرند» ساخته حسن فتحی که داستان پهلوانانه خود را در سرزمین آیین‌ها و جوانمردی‌ها روایت می‌کند، از‌جمله سریال‌های پربیننده این روزهای صداوسیما است. سریال پهلوانان نمی‌میرند، قصه جذاب و معماگونه خود را با استفاده از مراسم و سنت‌های ایرانی - اسلامی به زبان ملی و مردمی برای مخاطبان و خانواده‌ها بازگو می‌کند و جزو سریال‌های ماندگار تلویزیون است.
رمز مانایی این اثر و آثار مشابه در سه مسأله مهم و اساسی خلاصه می‌شود؛ نخست، دانش و تجربه مکفی هنری و اجتماعی سازندگان این آثار که سبب شده کارشان هنرمندانه و مردم‌محور باشد. دوم، همسویی نگاه تولیدکنندگان آنها با سلیقه و اهداف ملی رسانه ‌ملی و سوم و مهم‌تر آشنایی و درک درست فرهنگ جامعه و شناخت خوب ذائقه و سلیقه مخاطبان رسانه ‌ملی.
حاصل  عملکرد پویا و مثبت این سه عنصر کلیدی در دستان هنرمندان توانا، مانایی سریال‌هاست و بازپخش آنها برای نسل‌های مختلف همراه تازگی و جذابیت است. پهلوانان نمی‌میرند، اثر فتحی، کارگردان موفق تعدادی از سریال‌های درجه یک تلویزیون، روایت مردمانی متدین و معتقد و مهربان است که زندگی خود را با باورها و اعتقادهای دینی و ملی چیدمان کرده و  پهلوانی و لوطی‌گری، مرام آنها و مولا علی(ع) مرادشان است.
راهزنان و منافقان پهلوان‌کش که سرقت و فساد و غارت اموال و تخریب آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه را نشان کرده‌اند، درصدد تصرف شهر با هماهنگی حاکمان فاسدند و بساط پهلوان‌کشی گسترده‌اند و مردم و پهلوانان با تکیه بر ایمان و اتحاد در برابرشان می‌ایستند تا حق و عدالت و آرامش را به زندگی مردم بازگردانند. تماشای پهلوانان نمی‌میرند که گواه‌ ‌نامیرایی پهلوانان هنر رسانه‌ ملی‌اند، همچنان لذتبخش است. راستی چرا دیگر حسن فتحی برای تلویزیون، سریال نمی‌سازد؟

جبارآذین - منتقد و مدرس