هشیلان هم خشک شد

هشیلان هم خشک شد

اگر داغی تابستان امسال شما را کلافه کرده و نای و رمق برایتان باقی نگذاشته، مطمئن باشید که حال طبیعت بهتر از حال من و شما نیست و این گرمای عذاب‌آور تشنگی آنها را دوچندان کرده است.

خبر می‌رسد داغی و خشکی هوا پهنای رودخانه‌ها را هر روز کمتر می‌کند، آب پشت سدها پایین و پایین‌تر می‌رود و تالاب‌ها یکی‌یکی جان می‌دهند. 
نمونه‌اش تالاب زیبای هشیلان کرمانشاه که به‌طور کامل خشک‌شده و گفته می‌شود با تانکر برایش آب می‌برند تا جسته گریخته نفس بکشد و خودش را تا بارش‌های بعدی نگه دارد. تا پیش از این، سراب سبزعلی، آب تالاب هشیلان را تامین می‌کرد اما این سراب هم دیگر آب ندارد و محمد‌حسین فلاحتی، رئیس اداره محیط‌زیست کرمانشاه به ایسنا گفته با توجه به تهدید جان گونه‌های جانوری ساکن در تالاب به‌دلیل شرایط خشکسالی، آبرسانی به تالاب از طریق تانکر را آغاز کردیم و اکنون روزانه با همکاری ارتش دو تانکر آب وارد تالاب می‌شود که البته درخواست دادیم تعداد تانکرها بیشتر شود.ایجاد حوضچه‌های مصنوعی در تالاب و پوشاندن بخش‌هایی از کف تالاب با نایلون و ایجاد حوضچه‌های مصنوعی که جلوی نفوذ بیشتر آب به درون زمین را بگیرد، راهکار دیگری است که فلاحتی به آن اشاره کرده و گفته درحال اجرای آن در هشیلان هستند تا محلی برای زندگی گونه‌های جانوری باشد و زندگی گونه‌هایی همچون لاک‌پشت‌ها را نجات دهند.
برخی معتقدند می‌توان از طریق سد گاوشان حقابه‌ای به هشیلان رساند اما مدیر محیط‌زیست کرمانشاه می‌گوید: اولا به‌دلیل شرایط خشکسالی سطح آب گاوشان در وضعیت چندان مناسبی نیست و دوما اگر آب وارد مسیر شود از سوی کشاورزان برداشت شده و عملا به تالاب نمی‌رسد. 
این سومین بار است تالاب هشیلان کرمانشاه دچار خشکی کامل شده است. پیش از این در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴ هم تالاب کامل خشک شد و حتی یک‌بار هم وقوع آتش‌سوزی را پشت‌سر گذراند.