اوضاع همچنان سیلابی است؛ مراقب باشید

اوضاع همچنان سیلابی است؛ مراقب باشید

حتی اگر ساکن یکی از استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس و کرمان و هرمزگان هم نباشید، اخبار و تصاویر هولناک بارش‌های موسمی و سیلاب‌های ویرانگر چند روز اخیر در این استان‌ها را دیده و شنیده‌اید.

وقوع سیلاب، آن هم در چله تابستانی گرم و خشک، شاید از عجایب روزگار باشد و شاید هم اتفاقی طبیعی یا اقلیمی. هرچه هست اما مثل همیشه هموطنان‌مان را بدجور غافلگیر کرد و متاسفانه باعث تخریب منازل مسکونی و فوت برخی مردم در این استان‌ها به‌ویژه سیستان و بلوچستان شد.
آنچه باعث شد دوباره درباره این شرایط آب و هوایی بنویسیم این است که این آب و هوا همچنان سایه خود را روی سر ایران گسترانده و دست‌کم تا شنبه مهمان ما خواهد بود. 
با این مهمان تند و تیز نمی‌شود مقابله کرد، اما مدارا و مراقبت چرا. برای همین زنگ هشدارها از سوی سازمان هواشناسی کشور به شدت به صدا درآمده و از هموطنان می‌خواهد نکات ایمنی را در استان‌های مذکور به شدت رعایت کنند. به طور مثال از نزدیک‌شدن و اتراق در مسیر سیلاب‌ها و رودخانه‌های فصلی که هم‌اکنون خشک هستند حذر کنند، دل به دریا که این روزها توفانی است نزنند و از مسافرت به مناطقی که درباره وقوع سیل در آنها هشدار داده شده، درحال حاضر اجتناب کنند. 
درهمین خصوص محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان هم درباره وقوع رگبار و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و خیزش گردوغبار در این استان هشدار داد و گفت این شرایط تا اواسط هفته آینده در استان حاکم خواهد بود. 
علیرضا محمدی کرجی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم از تعطیلی بنادر مسافری غرب هرمزگان تا روز شنبه به علت شرایط نامساعد جوی خبر داد و گفت: در این مدت رفت و آمد از بندر پل به لافت و برعکس امکان‌پذیر است و شهروندان می‌توانند از این مسیر تردد کنند.
.این هشدارها مربوط به استان‌های جنوبی نیست و در استانی مثل قزوین هم زنگ هشدار به صدا درآمده است. درهمین رابطه شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان قزوینی خواست با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی از نزدیک شدن به رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سدهای در حال احداث استان و همچنین پارک کردن خودروی خود در بستر  رودها  اجتناب کنند، چراکه با ورود یک سامانه بارشی فعال به استان پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های به شدت زیادی  خواهد داشت و به احتمال زیاد به آبگرفتگی معابر و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها  و مسیل‌ها منجر خواهد شد. در همین زمینه از تورهای گردشگری هم خواسته شده که سفرهای خود به مناطق یادشده را لغو و به زمانی دیگر موکول کنند.