«خالی گسترده» بدون حضور انسان‌ها

«خالی گسترده» بدون حضور انسان‌ها

«خالی گسترده» عنوان پنجمین نمایشگاه نقاشی  انفرادی ندا دایی غفاری است که از 21مرداد تا یکم شهریور در گالری والی برگزار می‌شود.

ندا دایی غفاری گفت: من نقاشی را از 18سالگی و از کلاس‌های آزاد شروع کردم و با این که در دانشگاه در رشته مدیریت تحصیل می‌کردم، با توجه به علاقه‌ام تصمیم گرفتم با ادامه تحصیل در رشته نقاشی و در مقطع کارشناسی ارشد، به صورت جدی و حرفه‌ای تمرکزم را روی نقاشی بگذارم.
او افزود: از آنجا که معتقدم ما انسان‌ها به این جهان می‌آییم و فقط ردی از ما به جا می‌ماند از این رو سال‌هاست با این که نقاشی فیگوراتیو می‌کشم اما انسان حضور ندارد و فقط رد به جا مانده از آنها را روی بوم‌هایم به تصویر می‌کشم.
به گزارش جام‌جم این هنرمند نقاش ادامه داد: در این مجموعه نیز 11نقاشی که با تکنیک آکریلیک و در ابعاد 100در120 خلق کرده‌ام به نمایش در می‌آید. فرین بنکدار، مدیر گالری والی نیز گفت: ندا دایی غفاری از جمله هنرمندان حرفه‌ای و خوش‌آتیه‌ای است که در نقاشی‌هایش به خوبی به موضوع جای خالی انسان پرداخته و برای خلق ایده‌هایش از تکنیک خوبی برخوردار است و به دلیل نوع نگاهش به نور، آرامش خاصی در آثارش موج می‌زند.
 حاصل مکاشفه و تلاش
دایی غفاری در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «نمود دنیای واقعی در خلق اثر هنری پایه و اساس هنر فیگوراتیو و زندگی روزمره بخشی از دنیای واقعی است. در طول زمان آنچه مردم در زندگی روزمره خود انجام می‌دهند یا به صورت خودکار اتفاق می‌افتد، اعمال، افکار یا احساساتی است که در زندگی فرد به طور معمول و روزانه جاریست و بخش عمده‌ای از زندگی روزمره و از ویژگی‌های محیط است.»
وی اضافه کرده است: «‎یک سوم زندگی انسان در خواب می‌گذرد‌. ردپایی است از نهفته‌ترین لحظات و احساسات انسانی‌. آبراهام مازلو یکی از خصیصه‌های بارز افراد شکوفا را تمایل به خلوت‌گزینی و تنهایی معرفی می‌کند ولی آنچه اینجا مدنظر است احساس تنهایی است. احساس تنهایی غیر از آن تنهایی است که تبعات منفی فراوانی دارد. این حس، قدمتی برابر با حیات انسان دارد و گاهی آن را وجهی طبیعی از زندگی انسان و حاصل آگاهی او از غربت خود در جهان و مرگ محتوم او در نظر گرفته‌اند عزلت و انزوا از قوای روحی و فکری می‌کاهد و اگر مانند حبسی اجباری و متمادی باشد، سخت‌ترین مکافات و رنج‌آورترین عذاب‌هاست. به عقیده هنری مور، عقده انزوای ساده به صورت میل به بودن در مکان‌های کوچک، گرم، تاریک، امن و پرت تجربه می‌شود. این مجموعه حاصل چندین سال مکاشفه و تلاش است.»
ندا دايى غفارى متولد 1364 و فارغ‌التحصيل ‌کارشناسی ارشد نقاشى و عضو انجمن نقاشان ايران است. او تاکنون پنج نمایشگاه انفرادی در گالری والی و شنگرف برپا کرده و آثارش در نمايشگاه‌ها و رویدادهای گروهى «در خط سفید» بلغارستان، صد اثر صد هنرمند، حراج ايتاليا Saleno ٢٠٢٠، رقابت بين‌المللى ميلان٢٠٢٠، نمایشگاه بين‌المللى تابستانه لندن٢٠٢٠، نمايشگاه گروهى آبستره ٢٠٢٠، زمان هنر، خانه هنرمندان ایران و موزه قصر به نمایش درآمده است. ‎گالری والی در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 همه روزه به‌جز روزهای شنبه‌ از ساعت 12تا20 میزبان علاقه‌مندان است.