انفجارهای کیهانی منشأ ۲۵‌درصد گردوغبار ستاره‌ای

پژوهشگران به‌تازگی دریافته‌اند انفجارهای عظیم کیهانی گردوغبار ستاره‌ای فراوانی را در منظومه شمسی برجا گذاشته‌اند و بذر بیش از ۲۵‌درصد از غبار ستاره‌ای در منظومه سیاره‌ای ما ممکن است در زمان انفجار ستارگان ابرغول پاشیده شده باشد.پژوهشی که به‌تازگی در مجله نجوم طبیعت(Nature Astronomy) منتشر شده است، نشان می‌دهد میزان غبار ستاره‌ای که توسط ستاره‌های ابرغول‌ ایجاد و توسط انفجارهای عظیم کیهانی به نام ابرنواخترها در منظومه شمسی پخش می‌شود، بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

کاوشگر یونی نانوسیمز (NanoSIMS) تجزیه‌وتحلیل تجدیدنظر شده غبار ستاره‌ای را امکان‌پذیر کرده است. این کاوشگر یونی قادر است توزیع ایزوتوپ‌های ایجادشده توسط ستارگان ابرغول را اندازه‌گیری کند. این یافته‌ها احتمالا تاثیر مهمی بر درک ما از شکل‌گیری منظومه شمسی خواهد داشت.بنابر اظهار یکی از پژوهشگران گروه شیمی ذرات مؤسسه ماکس پلانک، دانستن این‌که بخش بسیار بزرگ‌تری از غبار ستاره‌ای، ناشی از انفجارهای ابرنواختری است، پارامترهای مهم جدیدی را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا مدل‌های کامپیوتری تکامل غبار در محیط بین‌ستاره‌ای (ماده‌ای که بین منظومه‌های ستاره‌ای وجود دارد) را تولید کنند./ ایرنا