جزئیات تخلفات در بازار طلا

جزئیات تخلفات در بازار طلا

طلا یکی از فلزات گرانبها در بازارهای جهانی است و از گذشته دور در ایران نیز خرید این فلز  باارزش برای استفاده شخصی بسیار رایج بوده است. علاوه بر این بسیاری برای حفظ سرمایه خود و جلوگیری از کاهش ارزش آن، به خرید طلا به عنوان یک بازار کم‌ریسک اقدام می‌کنند. خرید طلا عموما در اشکال مختلفی همچون سکه، مصنوعات طلا و شمش یا طلای آب‌شده صورت می‌گیرد که هر کدام از آنها خصوصیات و معایب خاص خود را دارد. زیرا طلا در عیارهای مختلف توزیع و در ایران با عیار18 در واحدهای صنفی عرضه می‌شود.

سکه‌های تقلبی دست به دست می‌شوند
به دلیل گستردگی و حجم بالای معاملات تخلفات زیادی نیز در این بازار شکل ‌می‌گیرد. یکی از این تخلفات رایج فروش سکه تقلبی است. سکه‌های تقلبی در سایه خرید و فروش بدون فاکتور افزایش یافته و به دلیل نگهداری طولانی مدت در زمان فروش می‌تواند زیان فراوانی را به مردم تحمیل کند.
یکی دیگر از تخلفات صورت گرفته مربوط به عیار طلاست. به بیان دیگر یک واحد طلافروشی عیار مصنوعات را 18 اعلام  و برای آن فاکتور نیز صادر می‌کند اما زمانی که خریدار برای فروش طلای خود اقدام می‌کند با این جواب مواجه می‌شود که عیار طلای شما کمتر از 18 است. این تخلفات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز آمار دقیقی از تعداد اعضای صنف طلافروشان وجود ندارد. به‌طور مثال بر اساس اطلاعات موجود در تارنمای اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران حدود 3000 عضو رسمی در 20 رسته صنفی تحت نظارت اتاق اصناف و وزارت صمت مشغول به فعالیت هستند. با وجود این، آمارهای غیررسمی حکایت از ارقام بالاتری دارد.
 فروش سیار طلا
علاوه بر مراکز فروش غیررسمی، با پدیده عجیب دیگری در این صنف مواجهیم که در آن افرادی با داشتن کیف پر از طلا و سکه اقدام به فروش طلا به صورت سیار می‌کنند، این فروشندگان کیفی به دلیل نداشتن جای ثابت در صورت تخلف، قابل شناسایی نیستند و خرید مردم از این دست فروشندگان جای تعجب بسیار دارد.
بنا به آمارهای غیررسمی در کشور شاهد واردات غیرقانونی حدود 80 تن طلا هستیم؛ بااحتساب این‌که ساخت مصنوعات هر کیلو از این فلز گرانبها، سبب اشتغال 5 نفر خواهد شد،  در صورت مهار این حجم از طلای قاچاق حداقل حدود 400هزار نفر مشغول کار خواهند شد. باید اذعان کرد ارتباط برخی از این فروشندگان با باندهای قاچاق و پول‌شویی محرز است؛ فعالیت این افراد به‌واسطه غیرقابل ‌رصد بودن این معاملات موجب عدم شفافیت و گسترش اقتصاد زیرزمینی می‌شود.
 معاملات فردایی پرسروصدا
در کنار بازار رسمی، بازار فردایی شکل گرفته در این بازار، قیمتی به‌عنوان نرخ فردای طلا تعیین می‌شود و معامله‌گران بدون این‌که طلایی خریداری کنند، فقط مابه‌التفاوت آن را در روز بعد پرداخت می‌کنند؛ امری که بنا بر نظر صریح مراجع تقلید از لحاظ شرعی اشکال دارد. با وجود این، معاملات فردایی طلا هنوز به‌ویژه در فضای مجازی بسیار رواج دارد.