مردم به کتاب‌های دفاع‌مقدس و انقلاب گرایش دارند

معاون وزیر ارشاد:

مردم به کتاب‌های دفاع‌مقدس و انقلاب گرایش دارند

نشست هم‌اندیشی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و مقابله با تطهیر چهره پهلوی‌ها به مناسبت سالروز شهادت شهید سیدعلی اندرزگو با حضور جمعی از نویسندگان و ناشران و اهالی فرهنگ در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه شهید سیدعلی اندرزگو به پایمردی میثم نیلی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی شکل گرفت و توقع نداریم در مدت کوتاهی به همه اهدافش برسد. در همه جا این‌طور است و زمان نیاز است تا به جایگاه مطلوبش برسد. من به فکر رسیدن برای پویا شدن جایزه در زمینه تاریخ‌نگاری آموزش هستم. محور دیگر، نقد است چه نقد درباره آثار همسو و چه آثار مخرب و مغرض. باید در این زمینه جلسات نقد فراهم شود و برای این مسأله به ترویج نیاز داریم و آثاری که در این زمینه تولید می‌شود باید ترویج شود تا بتوانیم به جامعه معرفی کنیم.
احمدوند گفت: حمایت از جایزه هم ضروری است. برخی از سخنان نویسندگان و ناشران در رابطه با حمایت بود. ما اکنون در صندوق هنر ۹۰هزار عضو داریم که مورد حمایت قرار گرفتند و صدها میلیارد تومان از سوی صندوق هزینه می‌شود. از این میان حدود ۱۴هزار نفر به حوزه معاونت فرهنگی مربوط‌است.
وی افزود: چند روز پیش به انبار کتاب وزارتخانه رفتم و با چند بار دیدن کتاب‌ها تمامی آثار انبار را فهرست کردیم. کتاب‌های خیلی خوبی هم بودند. موجودی این انبار ۲۸میلیارد تومان است. آیا این حمایت‌ها باعث شده ما آثار آن را در حوزه کتاب ببینیم؟ به نظرم چندان تاثیری نداشته است.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظرم هر دولتی که مکمل حمایت بشود، همین وضعیت است، چون دولت ارزیاب و حمایت‌کننده خوبی نیست. به نظرم برگزاری همین جایزه‌ها باید در مسیر کیفیت‌سنجی و حمایت قرار بگیرد. به نظرم باید تشکل‌ها، انجمن‌های سالم، پویا و مکلف مورد حمایت قرار بگیرند. هر نویسنده‌ای که معرفی شود، من به عنوان معاون‌فرهنگی می‌توانم شرایط حمایت در صندوق هنر را برایش فراهم کنم.
احمدوند ادامه داد: امیدوارم بتوانیم مسیر حمایت‌ها را در وزارت فرهنگ و ارشاد اصلاح کنیم. در یک سال گذشته سعی کردیم این مسیر را درست کنیم. وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند از همه جریان فرهنگی کشور حمایت کند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جایزه ادبی شهید اندرزگو آثار خوبی منتشر شده که می‌تواند این آثار بازچاپ شود تا مخاطبان بیشتری این کتاب‌ها را ببینند. در زمینه فیلم و تولید محتوا در فضای‌مجازی با انجمن فارابی صحبت کردیم که برخی آثار قابل اقتباس است و اگر تشخیص داده شود این آثار می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: درباره تاریخ باید بگویم توجه به تاریخ اجتماعی، زمینه مغفولی است که ما در این زمینه قدری ضعف داریم و زمینه اجتماعی بستر مهم برای رویدادهای مهمی است. در ارتباط با تولید کتاب‌های مرجع و دانشنامه باز هم ضعف داریم که باید در این زمینه توجه بیشتری صورت بگیرد. ناشران کتاب‌های تاریخی باید دور هم جمع شوند و جلساتی برگزار شود تا همگرایی صورت بگیرد.
احمدوند گفت: با توجه به آمارهای منتشر شده درباره آثار انقلاب اسلامی باید بگویم با اتکا به آمار نمایشگاه مجازی، مصرف این آثار خوب است، نه از سوی نهادها بلکه از سوی مردم. حوزه انقلاب و دین تقریبا پرمخاطب‌ترین است و مردم کتاب‌های بسیاری خریداری کردند و خرید دوپینگی است. پرفروش‌ترین اثر نمایشگاه مجازی امسال «کهکشان نیستی» بود. بعد از آن کتاب «سلام بر ابراهیم» فروش میلیونی داشت و هنوز در بهار امسال باز هم پرفروش‌ترین کتاب را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: بنابراین کتاب‌های انقلاب و دفاع‌مقدس حوزه پرمخاطبی است و مردم برای خرید آثار آن هزینه کردند. خوب است در این زمینه اخبار پرانرژی هم مطرح شود. در زمینه انقلاب اسلامی گلایه‌هایی است که به نظرم هر کسی را می‌خواهید نفرین کنید بهتر است بگویید ان‌شاءا... مسئول شوید. هر کس که سه دقیقه صحبت کند و سبک شود، من سنگین‌تر می‌شوم. به نظرم گلایه و دلخوری نباید مانع استمرار فعالیت شود و باید از مسئولان آن را مطالبه کنیم.