انگلیس در حال آماده‌سازی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو

انگلیس در حال آماده‌سازی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو

سوئد و فنلاند در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بر حجم فعالیت‌های نظامی خود افزوده‌اند تا آمادگی خود را برای پیوستن به پیمان ناتو افزایش دهند. این دو کشور که چندی قبل درخواست رسمی خود را برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ارائه کردند اکنون در انتظار طی شدن روند قانونی این موضوع هستند.

سوئد و فنلاند گرچه از نظر افکار عمومی جهانی هیچ‌گاه جزو کشورهای مطرح در زمینه نظامی به‌حساب نمی‌آیند اما فنلاند ارتشی با ذخایر بسیار قابل‌توجه دارد و سوئد دارای نیروهای هوایی و دریایی قوی، به‌ویژه نیروهای زیردریایی است. همچنین بیش از یک دهه است که نیروهای هوایی سوئد، فنلاند و نروژ تقریبا به‌صورت هفتگی با هم تمرین می‌کنند و سوئد اعلام کرده که بودجه دفاعی خود را تا سال 2028 به 2درصد تولید ناخالص داخلی، افزایش خواهد داد. 
در این میان نقش انگلیس در افزایش توانمندی‌های نظامی این دو کشور قابل‌توجه است و از سال 2014، فنلاند و سوئد به‌طور چشمگیری همکاری نظامی خود را با انگلیس گسترش داده‌ و پایه‌ای برای گام‌های همکاری بیشتر ایجاد کرده‌اند.  اکنون هم براساس خبرهای منتشر شده همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، سربازان انگلیسی در شرایط آب‌وهوایی سرد در رزمایش مشترک نظامی با نیروهای مسلح سوئد و فنلاند شرکت کردند.
به گزارش وزارت دفاع انگلیس، این رزمایش با پیشنهاد سوئد و فنلاند برای آمادگی پیوستن به ناتو انجام شده و هدف آن تقویت عملیات متقابل است.   این رزمایش مشترک که «چاقوی هوشیاری» (Vigilant Knife) نام دارد در دو شهر رووانیمی و رواجاروی در شمال فنلاند انجام شد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در اردیبهشت امسال در سفر به سوئد و فنلاند، یک قرارداد امنیتی و دفاعی متقابل با این دو کشور امضا کرد که هدف از آن تقویت تمرینات نظامی بود. بوریس جانسون در همین سفر اعلام کرد تسلیحات ضدتانک «ان‌ال‌ادبلیو» ساخت سوئد و بریتانیا نقش مهمی در مقابله با روسیه در اوکراین دارند. 

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل