استقلال‌طلبی نوجوانان بخشی از هویت‌یابی آنهاست

استقلال‌طلبی نوجوانان بخشی از هویت‌یابی آنهاست

اگر کمی به قبل باز‌گردیم و دوران نوجوانی خودمان را به‌خاطر بیاوریم، بهتر می‌توانیم درک‌ کنیم چرا فرزندان ما در این دوران به‌دنبال استقلال‌طلبی هستند.

افراد در سنین نوجوانی نیاز دارند هویت خود را پیدا کرده و شخصیت‌شان را به‌عنوان یک بزرگسال تعریف کنند. همین موضوع باعث می‌شود که در جست‌وجو و کشف محیط پیرامون خود باشند و بخواهند از والدین فاصله بیشتری بگیرند. با این حال این مسأله برای والدینی که از مسائل مرتبط با دوران نوجوانی و نحوه برخورد با آنها آگاهی چندانی ندارند، منجر به بروز نگرانی‌هایی می‌شود. بسیاری از پدر و مادرها انتظار دارند نوجوانان همانند دوران کودکی مطیع آنها باشند و بخواهند بیشتر اوقات روز را با پدر و مادر خود سپری کنند. نمی‌توانند تنها بر‌اساس انتظارات والدین خود زندگی کنند، بلکه نیاز دارند درک دقیق‌تری از خود پیدا کرده و در واقع به نوعی هویت شخصی دست یابند. نیاز به هــویت‌یابی مستقل باعث می‌شود که فرزندان بخواهند از والدین خود فاصله گرفته و با این رفتار به آنها نشان دهند که دیگر بزرگ شده‌اند.

بنابراین بهتر است به‌جای محدود کردن نوجوان خود یا نگرانی زیاد، نحوه نظارت غیر‌مستقیم را یاد بگیرید و به این ترتیب نوجوان را به‌طور نامحسوس در مسیر سالمی هدایت کنید.