پرسپولیس بی‌خیال صدر نمی‌شود

استقلال به دنبال آشتی با هواداران در آزادی

پرسپولیس بی‌خیال صدر نمی‌شود

کلیدواژه‌ای که در چند هفته اخیر در فوتبال ایران بارها و بارها تکرار شد، «تغییر» بود. از تغییر در ریاست فدراسیون فوتبال گرفته تا نیمکت تیم‌ملی در فاصله حدود 70 روز مانده به جام‌جهانی قطر.

مهدی تاج هم روز پنجشنبه در قامت رئیس جدید فدراسیون، نشستی خبری برگزار کرد تا نشان دهد همه چیز عادی است و برنامه‌ها طبق روال پیش می‌رود. اما کسی که کمی فوتبال ایران را دنبال کند به خوبی می‌داند که چه آشفته‌بازاری در جریان است. در میان این بحبوحه و رفت و آمدهای فوتبالی، نمی‌شود از هفته ششم لیگ برتر گذشت. با توجه به آن‌که اعلام شده لیگ بعد از این هفته برای برگزاری اردوی تیم‌ملی تعطیل می‌شود، تیم‌ها دوست دارند با بهترین شرایط ممکن به تعطیلات حدودا سه هفته‌ای خود بروند. از یک طرف استقلال و هوادارانش می‌خواهند هر چه زودتر شاهد ثمردهی تیم ساپینتو باشند. از آن طرف هم پرسپولیس به دنبال آن است که روند خوب چند هفته اخیرش را در مسجد سلیمان ادامه دهد.
 نساجی؛ رقیب سرسخت ‌آبی‌ها
کمتر هوادار فوتبالی تصور می‌کرد سردادن شعارهای انتقادی از سوی هواداران استقلال به این زودی از روی سکوهای ورزشگاه آزادی شنیده شود. اما این اتفاقی بود که هفته گذشته و بعد از تساوی مقابل پیکان از سوی هواداران این تیم اتفاق افتاد. یک باخت،
دو برد و دو تساوی تا اینجای فصل نشان می‌دهد که تیم ساپینتو در مقایسه با استقلالِ استراماچونی تا پایان هفته پنجم تیم بهتری از لحاظ نتیجه‌گیری بوده اما وقتی زمان مقایسه این تیم با استقلال فرهاد مجیدی در فصل گذشته می‌رسد، کفه ترازو به سمت تیم مجیدی سنگین‌تر است.
براساس آماری که متریکا مشخص کرده، استقلال تا پایان هفته پنجم در بین 16 تیم لیگ برتر به طور میانگین بیشترین میزان مالکیت توپ را در اختیار داشته است. استقلال به طور میانگین در این هفته‌ها حدود 59 درصد مالکیت توپ داشته است. این دقیقا مخالف همان تاکتیکی است که مجیدی سال گذشته در استقلال انجام می‌داد. تیم او به اصطلاح توپ و میدان را به حریفان می‌داد و از تک موقعیت‌ها بیشترین استفاده را می‌برد. اما تیم ساپینتو اگرچه توپ را در اختیار دارد، اما 180 دقیقه‌ای می‌شود که نتوانسته در گلزنی موفق باشد.
موضوع دیگری که در این تیم به چشم می‌آید، عدم تعادل در خطوط مختلف است. پیش از آغاز این فصل آنچه که بیش از همه در مورد این تیم به چشم می‌آمد، تعداد بالای بازیکنان هجومی بود. اما نکته اینجاست که از میان چهار گل زده استقلال فقط یامگا و قائدی را می‌توان جزو بازیکنانی دانست که خصوصیت تهاجمی دارند و در این میان مهاجمانی مثل سجاد شهباززاده، پیمان بابایی، آرمان رمضانی، محمد محبی و ارسلان مطهری در گلزنی موفق نبوده‌اند.
 با این اوصاف و شرایط، استقلال امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف نساجی می‌رود که طی چند هفته اخیر روند خوبی داشته و بالاخره هفته گذشته توانست به اولین بردش در فصل جدید برسد. استقلالی‌ها خاطره خوبی از آخرین تقابل‌شان با نساجی در ورزشگاه آزادی ندارند. آخرین بازی این دو تیم مربوط به مرحله نیمه نهایی جام حذفی سال گذشته بود که نساجی با هدایت ساکت الهامی توانست در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده و در نهایت هم قهرمان جام حذفی شود. این دو تیم تاکنون 10 بار در رقابت‌های مختلف مقابل هم بازی کرده‌اند که سهم آبی‌ها 5 پیروزی بوده و تنها باری هم که تیم قائمشهری پیروز از زمین خارج شده، همان بازی جام حذفی سال گذشته بود.
 گلزن‌ها مقابل گل نخورها
تا اینجای فصل کمتر کسی تصور می‌کرد تیمی مثل نفت مسجدسلیمان با 7 گل زده در کنار تیم‌هایی همچون سپاهان و گل‌گهر، هجومی‌ترین خط حمله لیگ‌برتر را تا به اینجا داشته باشد. البته تیم رضا مهاجری به همان اندازه که در گل زدن موفق است، نتوانسته آمار خوبی در گل نخوردن داشته باشد و با دریافت 6 گل بعد ازمس کرمان و ملوان ضعیف‌ترین خط دفاعی را دارد. در مقابل، آنها از پرسپولیسی پذیرایی می‌کنند که با دریافت تنها یک گل، بهترین خط دفاعی لیگ را دارد.
درست است که مربیان دست به ترکیب برنده نمی‌زنند، اما مصدومیت هفته گذشته امید عالیشاه و دوری سه هفته‌ای او باعث شده تا گل‌محمدی تیمش را با یک تغییر نسبت به بازی‌های قبل به زمین بفرستد. هفته پیش و بعد از مصدومیت کاپیتان پرسپولیس، این سینا اسدبیگی بود که به زمین رفت و توانست بازی خوبی از خودش به نمایش بگذارد. احتمال دارد برای بازی امروز هم یحیی از اسدبیگی در خط میانی استفاده کند تا مثل بازی قبل سعید صادقی کمی جلوتر برود و آزادی عمل بیشتری داشته باشد. تنها نکته منفی که بعد از این پنج هفته در تیم گل‌محمدی به چشم می‌خورد، دریافت کارت‌های زرد زیاد است. بازیکنان این تیم تاکنون 12 کارت زرد از داوران گرفته‌اند و این یعنی سرخ‌ها به طور میانگین 4/2 کارت را در هر بازی دریافت کرده‌اند. این دو تیم تاکنون 10 بار در لیگ‌برتر با هم بازی کرده‌اند که سهم پرسپولیس 4 برد و سهم نفت تنها یک برد بوده است. پنج بازی بین آنها هم با مساوی تمام شده است.

حسین خلیلی - گروه ورزش