بنای فرسوده

ساختار کشتی فرنگی ایران نیاز به مرمت و بازسازی دارد

بنای فرسوده

بلگراد،صربستان. رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان. روزهایی که خیلی‌ها منتظر آن بودند تا دوباره پا به پای فرنگی‌کاران ایران در فینال بالا و پایین بپرند و هیجان و تب و تاب کشتی به اوج برسد اما این طور نشد و همان روز اول سه فرنگی‌کار ایران از جمله محمدعلی گرایی حذف شدند تا شوکی بزرگ به همه وارد شود. اما روز دوم هم اوضاع بهتر از روز اول نبود. شکست محمدرضا گرایی در باز ی فینال از یک طرف و ناکامی پشتام و نجاتی و در آخر نرسیدن هادی ساروی به فینال از طرف دیگر تمام رویاها را به باد داد و انگار مطمئن شدیم این بار داستان فرق دارد. حالا انتقادها به کشتی فرنگی، محمد بنا و سبک انتخابی او بیشتر از همیشه است.

ناکامی قهرمانان
تمام آن چیزی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد دست به دست می‌شود، فن محمدرضا گرایی ستاره تیم‌ملی به حریف کره‌ای‌اش است و دیگر هیچ. ستاره‌ای که حضورش در تیم‌ملی همیشه قوت قلبی بزرگ بوده و تلخی‌ها را به دست فراموشی سپرده است. با این حال نمی‌توان این ناکامی بزرگ را نادیده گرفت و از آن حرفی نزد چرا که کشتی یکی از پر مدال‌ترین ورزش‌ها برای ایرانیان بوده و هست و داشتن تنها یک فینالیست در هشت وزن اتفاق خوبی برای کشتی ایران نیست. در این بین البته شکست عجیب و دور از انتظار محمدعلی گرایی با نتیجه 6 بر یک برابر کیم هیون وو از کره‌جنوبی شاید بدترین نتیجه ایران در روز اول رقابت‌ها بود و به اعتقاد بسیاری سبب شد تیم ایران از لحاظ روحی خلع سلاح شود.
همه دنبال مقصر
بسیاری از منتقدان تیم‌ملی، بدن‌سازی ضعیف ملی‌پوشان را عامل بزرگ ناکامی آنها در بلگراد می‌دانند و کشتی ساروی برابر حریف ارمنستانی را شاهد عینی این قضیه می‌خوانند. آنها معتقدند ساروی در آخرین لحظات چنان نفس کم آورد که نای کشتی گرفتن نداشت. اما از سوی دیگر کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند محمد بنا و شیوه انتخابی او برای حضور ملی‌پوشان در تیم‌ملی سبب ناکامی کشتی فرنگی شده است‌؛ زیرا با سبک انتخابی بنا مشکل جدی دارند. مدال طلای علی ارسلان برای صرب‌ها نیز سبب شد سیل انتقادها به بنا بیشتر شود. ارسلان مقابل چشمان مردی طلا گرفت و برای پرچم و کشوری غیر از کشور خودش افتخارآفرینی کرد که گفته بود بنا روزهای زیادی او را نادیده گرفت!
از انتخابی خبری نیست
دوستداران کشتی به خوبی می‌دانند محمد بنا اعتقادی به برگزاری مسابقات انتخابی برای گزینش ملی‌پوشان در هر یک از اوزان ده‌گانه ندارد و افراد مد نظرش را از دل اردوها و تورنمنت‌های خارجی انتخاب می‌کند. علی ارسلان یکی از کسانی بود که به دلیل برگزار نشدن مسابقات انتخابی توسط بنا و ایستادن پشت درهای تیم‌ملی تصمیم به مهاجرت گرفت تا با پرچم صربستان مسابقه دهد. البته همیشه این انتقاد به بنا وارد بوده که به جای برگزاری رقابت‌های انتخابی، از سیستم گلخانه‌ای استفاده می‌کند! اما او این حرف‌ها را قبول ندارد و می‌گوید سیستم او گلخانه‌ای نیست و باعث شده کشتی فرنگی افتخارات بی‌سابقه‌ای هم کسب کند. با این وصف نمی‌توان سرخوردگی بعضی استعدادها از روش بنا را کتمان کرد تا حالا تعداد منتقدان او بیشتر هم بشود. از امید نوروزی، قاسم رضایی و سعید عبدولی تا ارسلان که گفت هرگز بنا را نمی‌بخشد. مدال طلای علی ارسلان در بلگراد باعث شد این زخم‌ها دوباره سر باز کند. عبدولی در صفحه شخصی‌اش با اشاره به مدال طلای او نوشت:« آقای خاص عزیز، این همون پسر دلاوره که بهش تهمت دوپینگی بودن زدید!»
کشتی را دریابید
در توانمندی و کاریزمای محمد بنا و نقش مهم او در تاریخ کشتی فرنگی ایران هیچ شکی نیست، اما سؤال این است که وقتی می‌توان افراد شایسته‌ای در تیم‌ملی داشت، چرا این اتفاق نمی‌افتد و این سوء‌مدیریت مدام تکرار می‌شود. همین موضوع بارها باعث دلخوری کشتی‌گیران فرنگی شده است. سیستم خاص بنا که البته‌ منتقدان آن را خود محوری می‌خوانند، باعث شده تا روز به روز انتقاد‌ها از او بیشتر شود و حالا خیلی‌ها می‌گویند بنا اگر می‌خواهد همچنان محبوب بماند باید مقابل عدالت و مسابقات انتخابی سر خم کند و با تدوین چرخه‌ای عادلانه، ملی‌پوشان کشتی فرنگی از دل آن خارج شوند و داستان ارسلان و طهماسبی و شریعتی دیگر تکرار نشود. آنچه مسلم است این که اگر تیم ملی کشتی فرنگی به همین منوال جلو برود، این ناکامی‌ها دیده نشود و چاره‌ای برای آن پیدا نکنیم، دیگر خبری از هیجان مدال‌آوری برای کشتی نخواهد بود و حال‌مان همان چیزی می‌شود که حالا هست.
واکنش‌ها به باخت محمدرضا گرایی 
***نابغه یخی هم پای طلا کم آورد. ضعف بدنی، لو‌ رفتن تمام شگردها، آنالیز قوی‌تر رقبا، تعلل عجیب مربیان در گرفتن چلنج و کوچینگ ضعیف
***چهار هیچ جلویی، طلا توی مشتت بود، چرا حمله الکی می‌کنی آقای گرایی؟ مفت طلا رو از دست داد‌.
***به لحاظ روحی نیاز دارم حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور طلا بگیرن تا تلخی باخت گرایی کم بشه
***گرایی روی تعجیل و ضعف تیم فنی باخته اما اعتصامی اصرار داره بگه به‌خاطر داوری به نفع میزبان باخته. 
***روی دو تا اشتباه کشتی رو از دست داد و برخلاف دفعه‌های قبل نتونست برگرده. آمادگی ماته نمس صرب و مخصوصا مقاومتش توی خاک بی‌نظیر بود. 
***به این‌که محمد‌رضا گرایی کشتی‌بُرده رو باخت کاری ندارم،اخطار امتیازی که برای کشتی‌گیر صِرب گرفتن خیلی ضایع بود. 

یگانه عصاری - گروه ورزش