پرسه

پرسه

چوب حراج به خودروی جیمز باند
جیمز باند و خودرویش! خودرویی که به نوعی به یکی از شخصیت‌های مهم مجموعه فیلم‌های جیمز باند تبدیل شده‌است. حالا خبر آمده ماشین بدلکاری که توسط دنیل کریگ در فیلم جیمز باند «زمانی برای مردن نیست» رانده شد، در حراجی کریستیز لندن به مناسبت شصتمین سالگرد جیمز باند به مبلغ سه میلیون دلار فروخته شده‌است. جیمزباند وقتی درگیر مبارزه با موذی‌ترین ابرشرورهای جهان نیست، تلاش می‌کند از زندگی لذت ببرد. یکی از لذایذ مامور مخفی که همیشه در فیلم‌های او به تصویر کشیده شده، کلکسیون عظیم ماشین‌های بی‌نظیر او بوده که تماشای آن هر کودکی را به جاسوس‌شدن علاقه‌مند می‌کند! اگرچه بیشتر آنها فقط برای یک شب‌گردی خاطره‌انگیز مناسب هستند اما تعدادی از آنها امکانات سرشاری دارند که برای فتح یک کشور کوچک کافی به نظر می‌رسد. 

هر 6 ماه یک کودتا 
کشور بورکینافاسو حالا دارد رکورد تازه‌ای از خود در جهان به جا می‌گذارد؛ چرا که دیروز خبر آمده سربازان مسلح بورکینافاسو با لباس‌های نظامی و ماسک جمعه شب در تلویزیون ملی ظاهر شدند تا سرنگونی رئیس جمهور کشورشان را تایید کنند. این اطلاعیه در پایان روزی اعلام شد که با تیراندازی در نزدیکی یک اردوگاه نظامی در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو، انفجار در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و قطع برنامه‌های تلویزیون دولتی آغاز شده‌بود. گزارش‌ها از عزل پاول هنری دامیبا، رهبر نظامی این کشور توسط نیروهای ارتش حکایت دارد. ابراهیم ترائوره، رهبر کودتاچیان شامگاه جمعه اعلام کرد دولت بورکینافاسو منحل شده، قانون اساسی به حالت تعلیق درآمده و مرزهای این کشور بسته شده‌است. این دومین کودتا در بورکینافاسو طی هشت ماه گذشته ‌است و این کشور غرب آفریقا پس از استقلال خود در سال ۱۹۶۰ تاکنون شاهد 80 کودتا بوده‌است.

ثبت‌نام در وقت اضافه
تعلل اداره کل اتباع و مهاجران وزارت کشور برای بازشدن سایت و دادن برگه حمایت تحصیلی به کودکان و رویکرد سلیقه‌ای مدارس برای ثبت‌نام این کودکان  که هر سال شاهد آن بودیم باعث شد آمار کودکان محروم از تحصیل امسال بیشتر از سال‌های قبل شود. همچنین با این‌که هر سال بیشتر مدارس به دلیل نداشتن جا، از ثبت‌نام کودکان اتباع و مهاجر سر باز می‌زنند، تحصیل کودکان مهاجر همیشه جزو موضوعات چالش‌برانگیز در ایران بوده و در یک سال اخیر این موضوع شدت گرفته‌است. حالا و بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره وزارت کشور برای دانش‌آموزان اتباعی که به‌تازگی سرشماری شده‌اند، مجوز ثبت‌نام در مدارس دولتی را صادر کرد. طبق شیوه‌نامه قبلی بیشتر مهاجران بدون مدرک امکان ثبت‌نام در مدارس را نداشتند. با این حال، هنوز هم بسیاری از دانش‌آموزان مهاجر برای ثبت‌نام در مدارس با مشکل روبه‌رو هستند.