نسخه Pdf

«تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!»

در مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» مطرح شد:

«تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!»

مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس برگزار شد. این کتاب به قلم حسین احمدی به موضوع حضور دانش‌آموزان در دوران دفاع‌مقدس می‌پردازد.

 حضور دانش‌آموزان محاسبه دشمن را به هم ریخت
سردار علی محمد نائینی گفت:‌ دانش‌آموزان بخش تعیین کننده قدرت ملی در دوران دفاع‌مقدس بودند. دشمن در ابتدای شروع جنگ فکر می‌کرد در کشور قدرت بازدارندگی وجود ندارد اما با حضور دانش‌آموزان، محاسبه دشمن به هم ریخت. دانش‌آموزان امروز در مواجهه با عملیات روانی دشمن با شرایط سخت‌تری مواجه هستند.
وی گفت: در آن زمان 36هزار شهید دانش‌آموز و 5000 شهید معلم داشتیم. تعداد دانش‌آموزان آزاده هم 2432 نفر است. 20درصد شهدای دفاع‌مقدس از دانش‌آموزان است و اینها نشان‌می‌دهد دانش‌آموزان در عرصه انقلاب و دفاع‌مقدس نقشی تعیین کننده و جدی داشتند. دانش‌آموزان قبل از این‌که به سن سربازی برسند، داوطلبانه و آگاهانه کلاس درس را رها می‌کردند و راهی جبهه‌ها می‌شدند.

 تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم
حسین احمدی، پژوهشگر و نویسنده آثار دفاع‌مقدس و مؤلف کتاب محصلان مدرسه عشق، گفت:‌ روزی که تصمیم گرفتم کتاب را بنویسم، خودم معلم بودم اما علاقه داشتم صحنه حماسه دانش‌آموزان را به‌تصویر بکشم.
 وی افزود: تاریخ هر سرزمینی قهرمانان و ستاره‌های آن هستند. اگر تاریخ را خوب تدوین نکنیم دچار مشکل می‌شویم. با یک راهبرد ملی باید جوانان‌مان را نجات دهیم. امروز نیازمند روایت خیلی بیشتری از جنگ هستیم.
احمدی سپس گفت: سعی کردم کتاب را علمی و مستند بنویسم و ای‌کاش فیلم‌های بیشتری را با محور دانش‌آموزان می‌ساختیم. من به‌عنوان معلم احساس خطر می‌کنم، چون تاریخ را جدی نگرفته‌ایم. بهتر است در حوزه تاریخ جنگ ظرافت و دقت بیشتری به خرج دهیم و آنچه بوده را ثبت کنیم.
 نویسنده کتاب محصلان مدرسه عشق گفت: خودم در جنگ بودم، وقتی کتاب را می‌نوشتم با مواردی مواجه می‌شدم که باور نمی‌کردم. به‌عنوان مثال، چطور یک دانش‌آموز، غواص یا تخریب‌چی بشود. بعد هم یک گردان امیدش به این بود که یک دانش‌آموز تخریب‌چی کارش را انجام دهد.

 سردار فضلی و خاطراتی از مواجهه‌اش با دانش‌آموزان
سردار علی فضلی، جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: امروز اگر سال‌های دفاع‌مقدس بود، امکان داشت خیلی از دانش‌آموزان در جبهه‌ها‌باشند.  سردار فضلی با بیان این‌که در برابر عملیات روانی دشمن کاستی‌هایی داشتیم و مشکلات اقتصادی و معیشتی هم چاشنی شده‌اند، اظهار کرد: دو سال اردوهای راهیان نور تعطیل شد. 
[به‌دلیل شرایط کرونایی] اگر اینها برپا بودند خیلی از جوانان معترض که امروز در کف خیابان‌ها هستند، دیگر نمی‌آمدند.در ادامه جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران خاطراتی از مواجهه خودش با دانش‌آموزان در دوران دفاع‌مقدس تعریف کرد. یکی از خاطرات مربوط به آماده‌سازی نیروها پیش از عملیات کربلای‌4 بود که رزمندگان کودک و نوجوان دانش‌آموز در برابر تمرینات سخت مقاومت نشان دادند و فرماندهان از برگرداندن آنها به عقب جبهه منصرف شدند.