ظرفیت‌های سرخس در مسیر توسعه حمل و نقل هوشمند

ظرفیت‌های سرخس در مسیر توسعه حمل و نقل هوشمند

با هدف توسعه حمل و نقل هوشمند، تفاهمنامه همکاری ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته و موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس منعقد شد.

این تفاهمنامه همکاری، در راستای سیاست‌ها و رسالت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل هوشمند به امضای منوچهر منطقی دبیر ستاد و محمدرضا کلایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس رسید.

باتوجه به نقش به‌سزای حمل‌ونقل بین‌المللی در توسعه اقتصادی از دو منظر اقتصاد صنعت و اقتصاد حمل‌ونقل و همچنین مدنظر قرار دادن جایگاه جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در طرح ابتکار کمربند-راه با هدف اتصال شرق آسیا با اروپا، باید سامانه‌های حمل‌ونقلی در سطح بین‌المللی طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی از این الزامات، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی فرآیندها در نقاط مرزی و مبادی گمرکی به‌شمار می‌رود.

در همین راستا، این تفاهمنامه با محورهایی چون همکاری در هوشمندسازی فرآیندهای حمل و نقل و لجستیک منطقه اقتصادی سرخس، توسعه سامانه‌های زیرساختی و لجستیکی حمل‌ونقل در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای، همکاری در انجام انواع مطالعات حمل‌ونقل هوشمند منطقه اقتصادی سرخس، همکاری در بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند در پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند، همکاری در شناسایی و بهره‌گیری از مراکز رشد و شتابدهی سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل هوشمند و همکاری در اجرای پروژه‌های پایلوت و ملی در بخش حمل‌ونقل هوشمند امضا شد.

بومی‌سازی دوربین‌های طیف‌سنجی توسط دانش‌بنیان‌ها

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کاشان موفق به تجاری‌سازی دوربین‌های طیف‌سنجی با کاربرد در صنایع کشاورزی و غذایی شدند.
به گزارش ایسنا، علی بلوچ از محققان این طرح، زمینه تحقیقاتی این شرکت را طراحی و ساخت تجهیزات طیف‌سنجی نوری و طیف‌سنجی تصویری دانست و گفت: عمده کاربرد این دستگاه در آزمایشگاه‎های شیمی تجزیه، نانو فیزیک و آزمایشگاه‌های کشاورزی است.

وی بیان کرد: با استفاده از دوربین‌های طیف‌سنجی در حوزه کشاورزی می‌توان در زمینه رده‌بندی محصولات کشاورزی خدماتی را ارائه کرد، ضمن این‌که دستگاه‌های طیف‌سنجی ما برای بررسی کیفیت مواد سنتز شده و محصولات غذایی نیز به کار می‌رود.

بلوچ خاطرنشان کرد: تاکنون این محصول را به ۳۰ دانشگاه کشور برای کاربردهای آزمایشگاهی به فروش رسانده‌ایم.

این محقق با اشاره به مکانیزم عملکردی این دوربین‌های طیف‌سنجی، توضیح داد: این دوربین با تصویربرداری از محصولات کشاورزی و پردازش آن، امکان کنترل کیفیت محصولات را برای کاربران فراهم کرده است.

به گفته وی، تاکنون برای ارزیابی محصولات و تولید مواد سنتزشده از طیف‌سنجی استفاده نمی‌شد، زیرا این دستگاه به کشور وارد نمی‌شده است.