خودرو به اشتباه تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

خودرو به اشتباه تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: مسأله‌ای که در دو سه ماه گذشته در بازار خودرو آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است. این قیمت‌ها از روش ابتدایی که بالارفتن قیمت قطعات بود، نیست و از مسیر دیگری است، زیرا عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست و خودرو به‌نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند یک راه این است که خودرو خریداری کنند، پس زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند به مراتب قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد و بالعکس اگر قیمت دلار کاهش یابد، به‌واسطه آن قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر به دو سال گذشته نگاهی بیندازیم، دقیقا قیمت‌های بازار، نه قیمت تولیدکنند‌ها و کارخانه‌ها با قیمت ارز کاهش و افزایش یافته است که راه‌حل آن متوازن کردن عرضه و تقاضا در وهله نخست است و از آنجایی که آمار تولید خودرو مشخص است، خوشبختانه تولید خودرو نیز بسیار مناسب بوده است.

فاطمی‌امین در ادامه گفت: آبان امسال ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو از سواری، وانت، کامیون تا اتوبوس تولید شده که در پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است، تولید خودروسازان مجموعا ماهانه هرکدام بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا کرده و خودروسازان تا آذرماه توانسته‌اند به میزان تولیدات سال گذشته، تولید خودرو داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو اظهار کرد: چهار سال و سالی ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری بازار داشتیم، یعنی تقاضای حول و حوش یک میلیون و 500 هزار دستگاه است اما از سال ۹۷ تا امسال زیر ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شده، پس با تقاضای انباشته روبه‌رو بوده‌ایم و طبیعتا تقاضای انباشته زمان لازم دارد تا رفع شود که دو مسیر بیشتر ندارد، افزایش تولید یا واردات.