تشدید  دخالت‌ های فرانسه  در امور داخلی لبنان

تشدید دخالت‌ های فرانسه در امور داخلی لبنان

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه در دولت لبنان بدون ذکر نام نوشت که فرانسه تصمیم دارد تا یک کنفرانس بین‌المللی با عنوان حمایت از لبنان در ابتدای سال آینده مسیحی برگزار کند.

این منبع افزود، فرانسوی‌ها می‌خواستند نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان را نیز به نشست بغداد‌۲ در اردن دعوت کنند اما فرانسه و اردن با هماهنگی دولت مصر ترجیح دادند اقدام به برگزاری یک نشست بین‌المللی به نام کنفرانس دوستان لبنان کنند، نشستی که هنوز زمان و مکانش تعیین نشده است. این منبع در عین حال گفته است فرانسه می‌خواهد این نشست در ابتدای سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

به گفته وی، ایران، فرانسه، عربستان، قطر، عراق، اردن و مصر از شرکت کنندگان احتمالی در این نشست خواهند بود. همچنین ممکن است کشورهای دیگری از جمله روسیه و آمریکا نیز به این جمع افزوده شوند. این منبع هدف از برگزاری نشست را حمایت از لبنان در شرایطی دانست که پارلمان این کشور هنوز نتوانسته است رئیس جمهور جدید را انتخاب کند و بحران‌های مالی و اقتصادی نیز اجازه دستیابی به توافق نهایی برای دریافت کمک‌های صندوق بین‌المللی پول را نداده است. به گزارش ایرنا، منابع خبری پیشتر نیز از برگزاری نشستی میان مسئولان عربستان و فرانسه در پاریس و رایزنی‌های سه جانبه پاریس، واشنگتن و ریاض درباره پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان خبر داده بودند.