هلاکت‌سرطان در لانه‌گزینی نخست

هلاکت‌سرطان در لانه‌گزینی نخست

انسان همواره تلاش کرده پیش از وقوع حوادث، آنها را پیش‌بینی کند تا بتواند از ویرانی جلوگیری کند. این نشان‌دهنده اهمیت پیش‌بینی و آگاهی از اتفاقات است؛ حتی اگر مانند پیش‌بینی زلزله، 30 ثانیه زودتر از وقوع آن باشد. پژوهشگران به‌تازگی اعلام کرده‌اند که با انجام آزمایش ساده خون، می‌توان خطر بروز 14نوع از انواع سرطان‌ها را شناسایی کرد.

از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان و تشخیص زودهنگام آن، انجام آزمایش خون و بررسی آن است. پژوهشگران سوئدی اعلام کرده‌اند که با آزمایشی ساده و غیرتهاجمی می‌توان 14 نوع سرطان مختلف را در مرحله اول ابتلا، دقیقا شناسایی کرد. این مرحله، مرحله طلایی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و درمان است. اساس این آزمایش، بررسی میزان «گلیکوزآمینوگلیکان»- نوعی قند که بخش مهمی از سوخت و ساز بدن- به‌عنوان نشانگر زیستی در بدن است. این آزمایش روی نمونه‌های خون و ادرار 1260 داوطلب انجام شد. نتیجه این پژوهش که در مجله علمی PNAS منتشر شده است؛ در این مقاله تاکید شده که با حساسیت 62 درصد، امکان تشخیص سرطان در مرحله نخست (فاز اول) قابل تشخیص است. علاوه‌بر این امکان تشخیص مکان تومورها تا 85 درصد تخمین زده شده است. 
   
 تشخیص مهم است
بر اساس اعلام موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده، سینه یا تخمدان در صورت تشخیص در مراحل نخست و شروع درمان، حداقل پنج سال بیشتر از حالت معمول زندگی خواهند کرد. بنابراین تشخیص به موقع بسیار مهم بوده و نمی‌گذارد زمان طلایی درمان از دست برود. اهمیت برنامه‌های غربالگری درست در همین نقطه مشخص می‌شود؛ این برنامه‌ها به‌ویژه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و دهانه رحم بسیار مهم است اما چند عامل از جمله آزمایش‌های تهاجمی، هزینه بالای آزمایش‌ها و اعلام مثبت کاذب باعث به تعویق انداختن آزمایش‌های منظم از سوی مردم سراسر جهان می‌شود. بنابراین هرچه امکان آزمایش افزایش یافته و درصد خطا در تشخیص کاهش یابد، میل به انجام این آزمایش‌ها و حفظ سلامتی بیشتر خواهد شد. 
   
 آمارها را بدانیم 
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال 2020 میلادی، آمار رایج‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان به این ترتیب بوده است: سرطان سینه، 2.26میلیون نفر؛ سرطان ریه، 2.21میلیون نفر؛ سرطان روده بزرگ و راست روده، 1.93نفر؛ سرطان پروستات، 1.41میلیون نفر . این سازمان علاوه‌بر این آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به انواع سرطان در سراسر جهان، در سال 2020 میلادی را نیز به این شرح اعلام کرده است. سرطان ریه، یک میلیون و 800هزار نفر؛ سرطان روده بزرگ و راست‌روده، 916هزار نفر؛ سرطان کبد، 830هزار نفر؛ سرطان معده، 769هزار نفر و سرطان سینه، 685 هزار نفر. 
   
 با این آزمایش می‌توان زندگی کرد
پژوهشگران سوئدی انتظار دارند که خدمات درمان، هزینه انجام آزمایش خون و ادرار ارائه‌شده توسط آنها را کمتر از50 دلار قیمت‌گذاری کند. به این ترتیب هزینه این آزمایش، پنج تا 10 برابر کمتر از میانگین هزینه آزمایش خون بیوپسی مایع است. با این حال به گفته فرانچسکو گاتو از مرکز پژوهشی کارولینسکا و نویسنده اصلی این پژوهش، هنوز چند مرحله تا تبدیل شدن این آزمایش به یک آزمایش رایج پزشکی باقی‌مانده است.  
     
پژوهش‌های دیگر
شرکت زیست‌فناوری آمریکایی گریل، در حال کار روی نوعی آزمایش خون است که گفته می‌شود درصورت تایید، امکان شناسایی 50 نوع سرطان در مرحله نخست را داراست. تحقیقات این مرکز نشان می‌دهد، تشخیص انواع سرطان پیش از رسیدن به مرحله متازتاز(انتشار به سایر اندام‌های بدن) می‌تواند خطر مرگ در طول پنج سال را تا 15درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این، اگر سرطان‌های متازتازیک در مرحله یک، دو یا سه شناسایی شوند، مرگ و میر ناشی از سرطان تا 24 درصد کاهش می‌یابد.

منبع: .euronews.com
مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت