ایستادگی مقابل دشمن با آثار فاخر

ایستادگی مقابل دشمن با آثار فاخر

اگر بخواهیم با نگاه راهبردی به این مسأله بپردازیم که چرا دشمن درباره تخصیص بودجه برای حوزه فرهنگ به ویژه صداوسیما هجمه‌سازی می‌کند و آن را تحلیل کنیم، بایستی ببینیم در جنگ شناختی دشمن که از طریق رسانه‌های گوناگون مجازی انجام می‌دهد، حقیقتی که وجود دارد این است که نقش حوزه فرهنگ و رسانه‌ملی نقشی تعیین‌کننده است.

در واقع همان نقش ارتش و نیروهای نظامی است که در جنگ سخت دشمن بایستی اقدام مناسب پدافندی را به درستی انجام بدهد. دشمن با استفاده از تاکتیک‌های مختلف عملیات روانی در قالب پیام‌های رسانه‌ای، حوزه فرهنگ و رسانه‌ملی را تخریب می‌کند تا بتواند با برانگیختن احساسات مردم در افزایش و فشار افکار عمومی برای برنامه‌های فرهنگی کشور انحراف ایجاد یا حداقل آن را از اولویت بالا خارج کند. بنابراین به خاطر نقش تعیین‌کننده حوزه فرهنگ و رسانه‌ملی در جنگ شناختی باعث شده دشمنان به این قضیه هجمه وارد کنند. دشمن می‌داند هر قدر حوزه فرهنگ بتواند عمیق و دقیق‌تر عمل کند، کارش برای پیاده‌سازی راهبردهای جنگ شناختی سخت‌تر می‌شود. 
در واقع در جنگ شناختی تلاش‌ها معطوف به تعمیر نگرش آدم‌ها به محیط پیرامونی با پدیده‌های اجتماعی است و هر کسی موفق شود این ریل گذاری را انجام بدهد، نتیجه حاصل می‌شود. 
این که چرا دشمن این مراکز فرهنگی را هدف قرار می‌دهد و در یک عملیات روانی می‌خواهد انحراف ایجاد کند، به دلیل نقش مهمی است که این حوزه در رابطه با انسان‌ها در جامعه دارد. آنچه باعث می‌شود انسان‌ها درباره یک پدیده یا مسأله اجتماعی واکنش‌های مختلفی داشته‌باشند، تا حد زیادی ریشه در نگرش آنها و ادراک آنها نسبت به مسائل دارد و آن یک قاعده کلی است که وجود دارد. بنابراین دشمن با این فرض که ما با افزایش بودجه‌های‌مان می‌توانیم این مسائل را عمیق و دقیق‌تر بررسی کنیم، این هجمه‌ها را وارد می‌کند. 
به همین دلیل است که در جنگ شناختی اولویت دشمن مسائل فرهنگی است. امروز هم در اغتشاشات اخیر اگر دیدیم مردم با وجود مشکلات عدیده اقتصادی که داشتند، با آن همسو نشدند، به خاطر این بود که نگرش مردم و حوزه فرهنگ باعث می‌شد تحلیل‌های متفاوتی از نگاه دشمن داشته‌باشند و این هم نتیجه عملکرد حوزه‌های فرهنگی در جامعه است. از جمله رسانه‌ملی که به عنوان مهم‌ترین ابزاری که در سطح ملی در حوزه فرهنگ‌سازی است، کار می‌کند.
ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در حوزه فرهنگ نگاه‌مان عمیق و دقیق باشد تا با این تعمیق حوزه فرهنگ نگرش‌ها را در جامعه‌مان تحکیم ببخشیم. از آنجا که دشمن می‌داند این حوزه، حوزه مهمی است با استفاده از عملیات روانی انحراف ایجاد می‌کند. آن هم در این شرایط که مردم درگیر مسائل اقتصادی هستند و ممکن است عده‌ای بگویند چرا در این شرایط باید حوزه فرهنگی چنین بودجه‌ای داشته‌باشد. چون دشمن درک کرده که حوزه فرهنگی خیلی مهم است با عملیات روانی سعی در برانگیختن احساسات مردم دارد و از این رو هجمه وارد می‌کند.

داوود فریدپور - پژوهشگر مطالعات راهبردی و دکترای علوم ارتباطات