علی‌الحساب 80میلیارد تومان!

بدهی استراماچونی چه بلایی سر آبی‌پوشان پایتخت می‌آورد؟

علی‌الحساب 80میلیارد تومان!

سایه سنگین استراماچونی و بدهی نجومی‌اش بار دیگر برسر استقلال افتاد. دیروز شایعه بزرگی در شهر پیچید، شایعه‌ای مبنی بر این که اگر استقلال بدهی این مربی ایتالیایی را نپردازد آنگاه با جریمه‌ای سنگین و باورنکردنی روبه‌رو می‌شود، یعنی کسر امتیاز، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی و از همه بدتر سقوط به دسته پایین‌تر.

داستان‌های سقوط و نگون‌بختی همچنان ادامه دارد. اما استراماچونی چقدر طلب دارد، این طلب چگونه باید پرداخت شود و عواقب پرداخت نشدن آن چیست؟ و آیا این فاجعه بزرگ یعنی سقوط به دسته پایین‌تر ممکن است تا انتهای همین فصل برای آبی‌ها عملی شود؟ بگذارید تمام احتمالات و ارقام و خبرها را به ترتیب مرور کنیم. 

1- میزان بدهی: فعلا و دقیقا یک میلیون و 350 هزار یورو بدهی کلان، نجومی و باورنکردنی استقلال به استراماچونی سرمربی سابقش است که با احتساب برخی از حساب‌ها و هزینه‌های خرده ریز می‌شود حدود 80 میلیارد تومان. دیوان حکمیت ورزش ماه‌ها پیش چنین مبلغی را به استقلال اعلام کرد. 

2- مهلت 50 روزه:
باشگاه استقلال حدود 50 روز مهلت دارد بخش اول این بدهی را بپردازد. این مهلت 10 فروردین 1402 اعلام شده و بر خلاف اخبار قبلی، استقلال می‌تواند این بدهی را در سه قسط پرداخت کند. البته هنوز نسبت به این موضوع اطمینان نداریم اما گویا قسط اول 450هزار دلار است. 

3- رد طلب قسطی:
اما مشکل بزرگ این است که سرمربی اسبق آبی‌ها بدهی‌اش را قسطی نمی‌خواهد و خواستار این است که کل مبلغ را به صورت یکجا دریافت کند. این دردسر بسیار بزرگی برای تیم استقلال است و موافقت با درخواست استرا از سوی فیفا فاجعه‌ای بزرگ برای تیم آبی‌پوش پایتخت رقم خواهد زد. 

4- عواقب و خطرات:
ابتدا گفته شد استقلال در صورت پرداخت نکردن بدهی نجومی استراماچونی با جرایم بسیار سنگین و باورنکردنی مانند بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی، کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر روبه‌رو می‌شود اما گویا پرداخت یک قسط حداقل تا اردیبهشت این خطر را از سر این باشگاه دور می‌کند. به هرحال خطرات پیرامون باشگاه استقلال بسیار جدی است و نادیده گرفتن آن دردسرآفرین است. همان حذف از آسیا را هم در ابتدا شوخی می‌گرفتند. 

5- مرحله بندی جرایم:
صحبت درباره جرایم استقلال به همین راحتی نیست. گویا بر اساس توضیحات انضباطی فیفا در صورتی که باشگاه تهرانی بدهی خود را به موقع نپردازد ابتدا با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مواجه خواهد شد. در وهله‌ دوم و سوم کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود. البته مورد سوم خطری است که قطعا برای فصل آینده استقلال را تهدید می‌کند. 

6- تکذیب اول:
گفته می‌شود چون بدهی به استراماچونی پیش از پنجره زمستانی فصل جاری صادر شده، پنجره زمستانی فصل بعد می‌تواند شروع تنبیهات سنگین باشگاه استقلال باشد بنابراین جرایم سنگین تا پایان این فصل منتفی است اما چنین نیست. حداقل خطری که استقلال را تا پایان همین فصل تهدید می‌کند همان پنجره نقل و انتقالات و سپس کسر امتیاز است. سقوط به دسته پایین‌تر می‌ماند برای فصل بعد. 

7- درخواست جدید استراماچونی:
مربی ایتالیایی دست بردار نیست. او می‌خواهد در سریع‌ترین زمان ممکن کل طلب خود را بگیرد بنابراین از طریق وکلایش دادخواست‌های جدیدی را تسلیم می‌کند. جلسه کمیته انضباطی فیفا قرار است روز 11اسفند برگزار شود، در جرایم سنگین احتمالی تعیین‌کننده خواهد بود.

8- علی‌الحساب 80 میلیارد تومان:
مجموع محکومیت مالی، جرایم دیرکردها و هزینه وکلای خارجی و البته هزینه انتقال پول از مبدا داخلی به خارجی نزدیک به 80 میلیارد تومان برای باشگاه استقلال آب می‌خورد و این یعنی دومین پرونده سنگین تاریخ فوتبال ایران بعد از مارک ویلموتس. این است نتیجه قرارداد یک‌طرفه مدیران اسبق استقلال با یک ایتالیایی حسابگر و دقیق. او چوب بزرگی لای چرخ استقلال گذاشته است.