پشت پرده تعطیلی سفارت عربستان در کابل

پشت پرده تعطیلی سفارت عربستان در کابل

چند روز  پس از انتشار گزارش‌هایی درباره بسته شدن برخی سفارتخانه‌ها در افغانستان و طرح ادعاهایی درباره دلیل این اتفاق، خبرگزاری رویترز گزارشی از علت خروج دیپلمات‌های این کشورها از کابل منتشر کرده است.

در روزهای گذشته، ابتدا اخباری درباره بسته شدن سفارتخانه کشورهای عربستان و چک در کابل منتشر و پس از آن نیز اعلام شد سفارتخانه امارات در کابل تعطیل شده است. العربیه هم در گزارشی مدعی شد قرار است بیشتر کشورهای غربی و عربی سفارتخانه‌های خود را در افغانستان تعطیل کنند.پیش از این برخی منابع اعلام کرده بودند عربستان‌ سعودی از صدور ویزا برای نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان خودداری کرده است. این منابع همچنین با اشاره به تعطیلی سفارت عربستان مدعی شدند تمامی کارمندان سفارت به ریاض منتقل شده‌اند. 
سعودی‌ها تلاش کردند با بهره‌برداری از این ماجرا، دلیل بسته شدن سفارت عربستان را اعتراض ریاض به سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان عنوان کنند، این در حالی است که رژیم‌سعودی همواره در مسائلی چون حقوق بشر و حقوق زنان، مورد انتقاد بوده است. 
به دنبال این ادعاها، ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان با تایید خروج کارمندان سفارت عربستان از کابل، علت این مساله را آموزش کارمندان سفارت بیان کرده است. برخی منابع دیگر نیز علت تعطیلی سفارت عربستان را فشار بر طالبان عنوان کرده‌اند. اما الان خبرگزاری رویترز با اعلام این‌که دیپلمات‌های عربستان پس از تعطیلی سفارت این کشور در کابل راهی پاکستان شده‌اند دلیل این رویداد را مسائل امنیتی عنوان کرده است. براساس گزارش این خبرگزاری انگلیسی، علت تعطیلی سفارت عربستان افزایش احتمال خطر حملات در پایتخت افغانستان عنوان شده است. رویترز در ادامه گزارش خود گفته است مشخص نیست چه تعداد از دیپلمات‌های عربستان خاک افغانستان را ترک کرده و برای چه مدتی تعطیلی سفارت این کشور در کابل ادامه خواهد داشت.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل