واژگونی ویروس تاج‌دار

واژگونی ویروس تاج‌دار

در قرن 21، بشر هیچ تجربه‌ای تلخ‌تر از دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با کرونا نداشت. با این‌که سیل و زلزله و آتشفشان در این قرن مردم اقصی‌نقاط جهان را آزرد ولی بازهم روزهای سختی که به واسطه این بیماری به جامعه بشری تحمیل شد فراتر از رنج و تعب ناشی از بلایای طبیعی بود.

کرونا بعد از گذشت سه سال از ورودش به کشورمان امروز دیگر کلمه ترسناکی نیست اما همین واژه حداقل دو سال تمام کابوس تلخ روز و شب ما بود. این بیماری، ماسک را به اجبار روی صورت‌مان نشاند، در قرنطینه‌های اجباری یا خودخواسته گرفتارمان کرد، ما را در تب‌وتاب رسیدن یا نرسیدن واکسن قرار داد، خود یا عزیزان‌مان را به بخش‌های مراقبت‌ویژه بیمارستان‌ها کشاند و در سیاه‌ترین تجربه‌ها آنها را از ما گرفت. کرونا البته هنوز هم در بخشی از جهان مشغول تاخت‌وتاز و قربانی‌گرفتن از میان جمعیت است ولی فعلا در موج‌هشتم در کشورمان ازنفس‌افتاده به نظر می‌رسد که این جایخوشوقتی است. دیروز سه‌سالگی تولد کرونا در جهان پر شد و امروز نخستین روز از سال چهارم ورود این بیماری به کشورمان است که به همین بهانه برخی از اعداد و ارقامی را که برای ما حاوی خاطرات و مفاهیمی است، مرور کرده‌ایم و پاسخ این سؤال را پرسیده‌ایم که آیا کار کرونا در کشورمان تمام شده یا باید همچنان منتظر موج‌های بعدی باشیم؟

موفقیت در کنترل کرونا 
دکتر بابک عشرتی - اپیدمیولوژیست

از ابتدای ورود کرونا به کشور، ما روی شعاری با عنوان «کرونا را شکست خواهیم داد» مانور دادیم درحالی‌که اکنون به نظر می‌رسد این شعار درستی نبوده است که اگر هم درست باشد باید بدانیم منظورمان از شکست کرونا چیست. اگر منظور از آن، ریشه‌کنی کرونا باشد باید بگویم که ما هرگز نمی‌توانیم این بیماری را مثل آبله ریشه‌کن کنیم اما اگر منظور، کنترل این بیماری است قطعا تا امروز موفقیت‌های زیادی در کنترل کرونا در ایران و جهان به‌دست‌آمده‌است. به این ترتیب ما نه می‌توانیم اعلام کنیم که کرونا را شکست داده‌ایم و نه از آن شکست خورده‌ایم بلکه فقط آن را مدیریت و کنترل کرده‌ایم و حتی موفق به ساخت واکسن شده‌ایم. تاکنون هشت موج از بیماری کووید19 را در کشورمان تجربه کرده‌ایم که روزهای سختی را برای همگان رقم زد اما اکنون موج هشتم هم فروکش کرده ولی همچنان بیم وقوع موج‌های بعدی می‌رود. بنابراین ممکن است موج نهم کرونا را نیز در ماه‌های آینده تجربه کنیم که می‌تواند پس از تعطیلات نوروز و به‌دلیل افزایش مسافرت‌ها و دیدوبازدیدها و به عبارتی، به‌دلیل کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به وقوع بپیوندد اما این‌که بخواهیم راجع به شدت و ضعف این موج اظهارنظر کنیم الان کمی زود است چون شدت کووید19 به جهش‌های ژنی این ویروس وابسته است و باید منتظر بود و دید که چه خواهد شد. 

کرونا در ایران به روایت آمار 

ورود کرونا به کشور  30 بهمن1398

تعداد مبتلایان  7میلیون و 566هزار و 436 نفر

تعداد قربانیان  144هزار و 797 نفر

تعداد جهش‌های ویروس  ووهان، آلفا، بتا، دلتا، گاما، امیکرون

بازه درگیری با کرونا   بهمن1398 تا دی 1401

آغاز واکسیناسیون سراسری   بهمن 1399

واکسن‌های تولید ایران   برکت، کووپارس، پاستوکووک، سیناژن، نورا و فخرا

تعداد واکسن‌های تزریق‌شده   155میلیون و 419هزار و 888 دوز

تعداد افراد بهبودیافته  7میلیون و 338هزار و 520 نفر

کشنده‌ترین موج  موج پنجم واریانت دلتا

مریم خباز - گروه جامعه