بایدها و نبایدهای قبل از بارداری

بایدها و نبایدهای قبل از بارداری

دکتر علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در گفت‌وگو با رادیوسلامت با بیان این‌که دوران بارداری یک تغییر فیزیولوژیک مهم در سلامت مادر است، گفت: در این دوران باید سیستم‌ایمنی مهار و سرکوب شود تا بتواند جنینی که 50درصد از محتوای ژنتیکش مانند خودش نیست را تحمل کند. بنابراین، دوره بارداری اتفاق مهمی است و مادر باید از رفتارهای پرخطر دوری کند. به اصطلاحی رعایت بهداشت و سلامت مادر برای هردو (مادر و جنین) مهم است و مادر باید یک‌سری آموزش‌ها قبل از بارداری ببیند.

دکتر صادقی‌تبار در ادامه افزود: در سه‌ماهه اول تا سوم دوره بارداری، جنینی که در رحم مادر رشد می‌کند، می‌تواند تحت تاثیر عواملی قرار بگیرد. برای مثال، برخی ویروس‌ها هستند که در سه‌ماهه اول بارداری، مادر اگر در تماس با آنها باشد، به تکامل و سلامت جنین آسیب وارد می‌کند مانند سرخجه. از این رو باید قبل از بارداری واکسن زده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: با یک تست ساده خون می‌توان به این نتیجه رسید که ویروس سرخجه را مادر قبلا گرفته است یا نه که اگر گرفته باشد مادر دارای آنتی‌بادی است و می‌تواند باردار باشد و اگر نه می‌تواند برای تزریق واکسن مراجعه کند اما اگر بعد از بارداری، مادر این ایمنی را نداشته باشد، باید حتما مراعات کند. از تجمعات دوری کند تا مبتلا به ویروس سرخجه نشود و حتما از ماسک استفاده کند. اگر خانم بارداری، قبل از بارداری به سرخجه مبتلا نشده باشد و در سه‌ماهه اول بارداری دچار بیماری شود، ویروس، موجب ناهنجاری‌های مختلف درجنین می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که قبل از بارداری و در بدو ازدواج هم این تست سرخجه را انجام دهند تا بدانند که آنتی‌بادی دارند یا خیر، گفت: بررسی‌های مختلفی برای سلامت جنین به لحاظ رشد و سلامت مادر و جنین انجام می‌شود. از سه‌ماهه دوم نیز اگر در بررسی‌ها هیچ عارضه‌ای در جنین وجود نداشته باشد، مادر با تغذیه، ورزش و سلامت برای زایمان آماده می‌شود.