قهرمانی همین نزدیکی

لیگ‌‌برتر فوتبال؛ نهایت جذابیت و زیبایی

قهرمانی همین نزدیکی

همه چیز در حال نزدیک شدن به لحظه آخر است. می‌شود همه احتمالات را برای هفته آخر چید و قهرمان را همان جا شناخت، اما می‌توان احتمالات قدرتمند را هم برای هفته بیست و نهم در نظر گرفت. هیچ اتفاقی برای هواداران پرسپولیس از این شیرین‌تر نیست که سپاهان ببازد و تیم محبوب خودشان ببرد.

آنگاه در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ جشن با‌شکوه سرخ‌ها برگزار می‌شود. اما سپاهان تیمی نیست که کوتاه بیاید. به هر حال هفته بیست و نهم می‌تواند پایانی بر یک جنگ تمام عیار قهرمانی باشد، شاید هم می‌تواند اوج رقابت مدعیان و ادامه این رقابت لقب بگیرد. 

اهمیت 3 مسابقه
از هفت بازی همزمان که امروز برگزار می‌شود بدون تعارف و اغراق باید گفت فقط سه مسابقه اهمیت دارد، مس رفسنجان – استقلال، سپاهان – پیکان و پرسپولیس – گل‌گهرسیرجان. در شرایطی که رقابت قهرمانی در لیگ‌برتر به اوج رسیده و شاید غائله با معرفی قهرمان امروز بخوابد واقعا همه نگاه‌ها به سمت رفسنجان، نقش جهان و آزادی است. پرسپولیس ویژه‌ترین موقعیت را برای یک قهرمانی شیرین دارد. این تیم در صورت برتری مقابل گل‌گهر سیرجان در شرایطی قهرمان لیگ‌برتر می‌شود که سپاهان در نقش جهان مقابل پیکان تن به شکست بدهد که البته از آن اتفاقات بعید فوتبالی خواهد بود. اگر همه چیز طبق منطق‌های رایج فوتبال پیش برود، به این صورت که پرسپولیس مقابل گل‌گهر در آزادی به برتری دست پیدا کند و سپس سپاهان هم مهمانش پیکان را شکست بدهد آنگاه همه چیز به هفته آخر کشیده می‌شود. اما ته جدول را هم فراموش نکنید، غائله بزرگ فانوس به دستان برای سقوط نکردن. آنجا هم جنگی در افتاده که جدال و نبرد نهایی‌اش برای خودش دیدنی است. 
     
استقلال؛ دورترین احتمال قهرمانی

این هنر ساپینتو است که تیمش را از مدعی شماره یک بودن پایین کشید و آن را با یک باخت غیرقابل بخشش در دربی و سپس تساوی مقابل تیم نزدیک به سقوط صنعت نفت از قهرمانی فرسنگ‌ها دور کرد. ساپینتو بسیار خوب پیش آمد اما ناگهان همه چیز به هم ریخت. حالا استقلال برای قهرمانی در لیگ بیست و دوم به مجموعه‌ای از اتفاقات عجیب و بی‌سابقه و البته شانس و اقبالی تاریخی نیاز دارد تا با سبقت از پرسپولیس و سپاهان به قله قهرمانی برسد. اما به هر حال واقعیت این است که استقلال هنوز از شانس برای قهرمانی برخوردار است. اگر سرخ‌ها امروز به گل‌گهر ببازند و سپاهان هم مقابل پیکان تن به شکست بدهد آنگاه استقلال در صورت برتری مقابل مس رفسنجان با زردپوشان اصفهانی هم امتیاز می‌شود و به فاصله یک امتیازی پرسپولیس می‌رسد. اما خوشبین‌ترین هوادار استقلال هم چنین احتمالی نمی‌دهد. وقتی می‌گوییم آبی‌ها برای قهرمانی نیاز به سلسله اتفاقاتی عجیب و بی‌سابقه دارند منظور دقیقا همین است. 

نکته یک:
می‌گویند استقلال چون از لیگ‌برتر قطع امید کرده انگیزه زیادی ندارد. دیدار با رفسنجانی‌ها این ادعا را ثابت خواهد کرد. 
نکته دو: ابراهیم صادقی مربی مس رفسنجان می‌گوید برای این‌که بهترین رتبه تاریخ لیگ‌برتر را به دست بیاورند چاره‌ای جز برتری مقابل استقلال ندارند. 
     
سپاهان؛ در انتظار سقوط سرخ‌ها 

نفس‌های سپاهان پشت سر پرسپولیس خیلی بلند است. آنها فقط یک امتیاز با سرخ‌ها فاصله دارند. حالا زردهای اصفهانی شاید بیشتر از هر زمانی حسرت امتیازاتی را می‌خورند که به این تیم و آن تیم دادند و شاید بارزترین مورد به یکی از دیدارهای اخیر آنها یعنی تقابل با ملوان برمی‌گردد، دیداری که در عین شوربختی مساوی کردند. دو امتیاز حیاتی آن مسابقه اکنون شرایط را برای شاگردان مورایس بسیار راحت‌تر کرده بود. سپاهان البته به نظر نمی‌رسد این هفته دیداری سخت داشته باشد. آنها باید به مصاف پیکان بروند. دیداری که لشکری از مصدومان و محرومان دارد. در این سو اما همه در سپاهان آماده صرف حداکثر انرژی برای کسب یک پیروزی حیاتی هستند. سپاهان نیز امید بسیار زیادی دارد تا سرخ‌ها مقابل گل‌گهر سیرجان شکست بخورند، آنگاه سبقت از نماینده تهران قطعی است. سپاهان هر چه در چنته دارد باید رو کند. قهرمانی هنوز برای سپاهان متحمل است و می‌تواند تبدیل به واقعیتی شیرین و تاریخی برای طرفداران این تیم با ریشه اصفهانی شود.  

نکته یک:
سپاهان برای تقابل مهم با پیکان در نقش جهان تمامی ستاره‌های خود را در اختیار دارد. 
نکته دو: این روزها شایعه جدایی مورایس از سپاهان بعد از پایان فصل به گوش می‌رسد. 
     
پرسپولیس؛ در انتظار جشن باشکوه 
به نظر نمی‌رسد پرسپولیس مقابل گل‌گهر سیرجان ببازد به خصوص وقتی پای چیزی به نام جام بیست و دوم در میان باشد. نمی‌شود گفت که صعود آنها به صدر جدول آسانسوری بود اما اگر این فصل بتوانند مقام قهرمانی را به دست بیاورند در مقایسه با آن پنج قهرمانی پشت سر هم بسیار پرافت و خیز‌تر است، هم از لحاظ نتیجه‌گیری و از هم از لحاظ تعداد مدعیان. به هر حال سرخ‌ها مقابل تیمی به میدان می‌روند که «سابقا» یکی از مدعیان قهرمانی بود، تیمی به نام گل‌گهر سیرجان که سعید الهویی را به عنوان سرمربی دارد و هنوز می‌تواند تحت تاثیر قلعه‌نویی رگه‌هایی از دردسرسازی را به سرخ‌ها نشان بدهد. اگر استقلال و سپاهان به ترتیب مقابل مس رفسنجان و پیکان شکست بخورند، آنگاه با برد مقابل گل‌گهر قهرمانی پرسپولیس قطعی می‌شود و سرخ‌ها در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ جشنی باشکوه و تاریخی برپا خواهند کرد. قهرمانی برای سرخ‌ها می‌تواند جایی همین نزدیکی‌ها باشد، شاید هم سلسله اتفاقاتی این اتفاق را دور کند. چه چیزهایی در انتظار هفته بیست و نهم لیگ‌برتر است؟ 

​​​​​​​نکته یک:
اگر یحیی گل‌محمدی بتواند با تیمش مقابل گل‌گهر به برتری دست پیدا کند به رکورد هفت برد پیاپی دست پیدا می‌کند. 
نکته دو: نه پرسپولیس و نه گل‌گهر برای این دیدار مصدوم ندارند. 
نکته سه: زاهدی‌فر داور این دیدار است، داوری که سرخ‌ها دل خوشی از او ندارند. 

تلاش برای سقوط نکردن
سقوط نفت مسجدسلیمان به دسته پایین‌تر را باید قطعی بدانیم هر چند این تیم هنوز کورسوی امیدی دارد. اما رقابت اصلی بر سر سقوط نکردن بین دو تیم مس کرمان و صنعت نفت آبادان است. هر دو 21 امتیازی هستند. اولی این هفته با ملوان مسابقه دارد و دومی با ذوب‌آهن. لازم به ذکر است که حتی خود ملوان هم ممکن است در خطر سقوط قرار داشته باشد. صنعت نفت آبادان این روزها حسابی جان گرفته و هفته گذشته هم یک مساوی از استقلال گرفت. رقابت ته جدول می‌تواند به اندازه رقابت برای قهرمانی زیبا باشد. 

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش