شکست دیوار تحریم با سرمایه‌گذاری 9میلیارددلاری

«جام‌جم» از میزان سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

شکست دیوار تحریم با سرمایه‌گذاری 9میلیارددلاری

اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته وابستگی زیادی به خارج داشت و همین موضوع عاملی شد برای آسیب‌‌پذیری اقتصاد ایران. تحریم، رفع تحریم و دوباره تحریم، مسئولان ایران را بر آن داشت که رویه مدیریت سیاسی خود را در اقتصاد تغییر دهند.

درواقع علاوه بر افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران، پیگیر سرمایه‌گذاری خارجی بدون در نظر گرفتن تحریم بودند تا جایی که اکنون آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حاکی از آن است که در دولت سیزدهم بیش از 9.2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم. در این باره جزئیاتی تهیه کردیم که در ادامه گزارش به آن پرداخته‌ایم. 
یکی از موضوعاتی که به رشد اقتصادی منجر می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی است. در اسناد بالادستی مانند برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی اقتصاد برای هر سال پیش‌بینی شده بود و در برنامه هفتم توسعه نیز این موضوع ادامه دارد و بخشی از آن می‌تواند از طریق فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی محقق شود. نکته مهم این است که دستیابی به قله در اقتصاد آسان‌تر از نگه داشتن آن است. آمارها در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد بارها وضعیت اقتصاد ایران مطلوبیت را تجربه کرده اما ماندگاری آن کم بوده و همین موضوع به یک چالش اساسی تبدیل شده است. طی سال‌هایی که تحریم‌ها در دولت یازدهم رفع شد و برجام به اجرا در آمد، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران روند افزایشی یافت اما در دولت دوازدهم به قول برخی کارشناسان این سرمایه‌گذاری کیفیت بالایی نداشت. در واقع سال 95 و 96 شرکت توتال قرار بود توسعه فاز11 پارس جنوبی را انجام دهد اما بدون یک دلار سرمایه‌گذاری ایران را ترک کرد اما رقم قرارداد در آمارها ذکر می‌شد. حالا در دولت سیزدهم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری آن هم در شرایط تحریمی هستیم. 
     
جزئیات سرمایه‌گذاری
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حدود 9.2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده که عمده آن توسط کشورهای همسو با ایران و شرکای استراتژیک است. روسیه، امارات و چین سرمایه‌گذاری‌های مستقیمی در اقتصاد ایران داشتند. بر اساس آمارهایی که خبرنگار ما گزارش کرده، روسیه 2.7میلیارد دلار، امارات 1.3میلیارد دلار و چین 1.2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و قطعی در بخش‌های مختلف ایران داشته‌اند. طی دو سال گذشته، سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ساله بین ایران وچین به امضا رسید. همچنین موافقت‌نامه احداث خط آهن آستارا - رشت بین ایران و روسیه به‌عنوان بخشی از کریدور شمال ــ جنوب صورت گرفت. 
     
زیرساخت ورود سرمایه
چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر اموراقتصادی ودارایی تصریح کرد: ازنقاط تمرکز دولت، دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر کشورهای همسایه و افزایش تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری است تا از این مسیر، فشار برکشور به نحوی کاهش یابد که اثر تحریم‌ها براقتصاد کمرنگ شود.مشوق سرمایه‌گذاران خارجی، اعطای اقامت طولانی‌مدت و کاهش مبلغ سرمایه‌گذاری از ۲۵۰هزار دلار به ۱۰۰هزار دلار، مصوبه واردات طلا و فلزات گرانبها به‌عنوان بخشی از سرمایه خارجی در نظر گرفته شده و در عین حال، کانال‌های ورود سرمایه خارجی نیز تسهیل شده است. از ابتدای دولت تاکنون جذب سرمایه خارجی به صورت مصوب یعنی طرح‌های سرمایه‌گذاری که طرف‌های خارجی ابراز علاقه‌مندی و بخش‌هایی از سرمایه‌شان را هم وارد ایران کرده شروع کردند 9.2میلیارد دلار بوده که در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت است. علی فکری، معاون وزیر اقتصاد در این باره بیان کرد: به استثنای سه میلیارد دلاری که مربوط به هشت ماهه اول دوره سیزدهم بوده و همچنان در جریان است؛ شش‌میلیارد دلار آن به طور قطعی انجام شده است.

میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران به روایت آمار 
1391  3.9میلیارد دلار
1392  739میلیون دلار
1393  291 میلیون دلار
1394  876میلیون دلار
1395  1.7میلیارد دلار
1396  2.6میلیارد دلار
1397  842میلیون دلار
1398  1.1میلیارد دلار
1399  2 میلیارد دلار
1400  2.3میلیارد دلار
1401  4.2میلیارد دلار
سرمایه گذاری در دولت سیزدهم   9.2میلیارد دلار

محمد‌حسین علی‌اکبری - دبیرگروه اقتصاد