توطئه كانالیزه كردن اقتصاد ایران به‌وسیله اینستكس

توطئه كانالیزه كردن اقتصاد ایران به‌وسیله اینستكس


وزیر خارجه تركیه درباره تعاملات تجاری ایران و تركیه به‌تازگی گفته است: «تركیه برای ورود به سازوكار اینستكس با اتحادیه اروپا و ایران مذاكره می‌كند». این اولین بار نیست كه یك مقام خارجی درباره انتقال تعاملات اقتصادی به اینستكسِ اروپایی (ابزار پشتیبان تجاری) اظهار نظر می‌كند.
پیش از این سرگئی ریابكوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در اظهاراتی گفته بود: «مكانیزم تجاری بین اروپا و ایران باید شرایط را برای توسعه مبادلات بازرگانی بین ایران و كشورهای دیگری مانند روسیه و چین فراهم كند». همچنین ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اعلام كرده است مقامات مسكو و بروكسل در حال انجام مذاكراتی درباره پیوستن روسیه به مكانیزم اینستكس برای مبادلات تجاری با ایران هستند.
از سوی دیگر رویترز به نقل از مقامات اتحادیه اروپا اعلام كرده است هند به پیوستن به اینستكس تمایل دارد تا نفت ایران را بخرد.
شواهد نشان می‌دهد آمریكایی‌ها برای ورود كشورهای دیگر به اینستكس تمایل شدیدی دارند. به عنوان مثال، گروه بین‌المللی بحران (وابسته به جورج سوروس) اخیرا در گزارشی پیشنهاد كرده است: «چین می‌تواند به خرید نفت از ایران ادامه دهد یا روسیه می‌تواند به سوآپ نفت با تهران اقدام كند؛... و درآمد آن را به‌عنوان اعتبار به كانال بانكی ویژه اروپایی (اینستكس) تزریق كند كه به ایران اجازه دهد از اروپا كالا وارد كند». علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران نیز طی مصاحبه‌ای با بی.‌بی.‌سی پیشنهاد کرده است: «اگر چین به واردات نفت از ایران ادامه دهد یا روسیه وارد تبادلات نفتی با ایران شود، درآمد این را به اینستكس واریز كنند و از این طریق بکوشند تجارت بین ایران و اروپا را حفظ كنند.»
در صورت پیوستن چین، روسیه، هند و تركیه به اینستكس، عملا تعاملات ایران زیر ذره‌بین و تحت كنترل اروپا و آمریكا قرار خواهد گرفت و این امر باعث آسیب‌پذیری بسیار شدید اقتصاد كشور خواهد شد.  تجمیع تعاملات تجاری در اینستكس اروپایی مانند این است كه همه شیرهای آب شربی كه به یك شهر وارد می‌شوند، جمع كرده و یك شیر بزرگ برای آن در نظر بگیریم و اختیار آن را نیز به دشمنان بسپاریم! این اقدام برخلاف استقلال اقتصادی بوده و برای كاهش آسیب‌پذیری اقتصاد، باید مبادلات كشور از مبادی مختلف انجام پذیرد. ایران باید با چین، روسیه، هند، تركیه و كشورهای دیگر از روش‌های دوجانبه مانند پیمان‌های پولی برای تجارت استفاده كند تا این تعاملات از گزند تحریم‌های آمریكا و اروپا در امان بماند. بنابراین دولت نباید ورود كشورهای غیراروپایی به اینستكس را بپذیرد.