داروهای نانویی به كشورهای همسایه صادر می‌شود

داروهای نانویی به كشورهای همسایه صادر می‌شود

یك شركت دانش‌بنیان ایرانی در صدد است نانوداروهای تولیدی خود را به كشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاكستان صادر كند. وقار خدایاری، نماینده علمی شركت دانش‌بنیان تولیدكننده داروهای نانویی در گفت‌وگو با مهر بیان كرد: این شركت توانسته سه نوع دارو را كه یكی از آنها مكمل است، تولید كند. این داروها اكنون در بازار موجود و قابل مصرف هستند.
وی با اشاره به داروی مكمل نانویی كه به تولید انبوه رسیده است، گفت: ماده موثره این داروی مكمل زردچوبه بوده و دارای نانومیسل‌های حاوی كوركومین است و قابلیت پخش و انحلال در آب را دارد.
خدایاری افزود: كوركومین به علت حل‌نشدن در آب، قابلیت جذب توسط بدن را ندارد؛ لذا محلول‌سازی كوركومین در محیط آبی دارای اهمیت فراوانی است. به طور كلی مهم‌ترین اثرات زیستی زردچوبه و كوركومین اثرات ضد التهابی، آنتی‌اكسیدانی و پیشگیری‌كننده از سرطان است. به گفته خدایاری، این نانو دارو، خاصیت ضددرد و آنتی اكسیدانی دارد و به عنوان ضد تومور سرطان استفاده می‌شود.
وی با بیان این‌كه این دارو در حال حاضر در كل كشور توزیع شده است، بیان كرد: همچنین این دارو تاكنون به چین صادر شده است.‌ خدایاری خاطرنشان كرد: دوكسوروبیسیم، از دیگر داروهایی است كه در این شركت تولید می‌شود و اكنون در كشور نیز زیر نظر پزشك مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این دارو ۹۰ درصد مشمول بیمه می‌شود.
خدایاری تاكید كرد: امسال برنامه‌ای برای صادرات این دو دارو به عراق، سوریه، عمان و پاكستان داریم. وی با اشاره به داروی دیگر تولید شده در این شركت گفت: یكی دیگر از داروهایی كه در این شركت به تولید رسیده، داروی درمان سالك است. بنا داریم امسال این دارو را به افغانستان باتعداد بالا صادر كنیم.
خدایاری با بیان این‌كه سالك بیشتر در مناطق گرمسیری شیوع دارد، عنوان كرد: علت این بیماری نیش یك پشه با نام لیشمانیا است.