ضربه تحریم و کرونا

ضربه تحریم و کرونا


احمد سلطان‌پور سردرود، یکی از هنرمندان پیشکسوت تابلوفرش سردرود نیز به ما می‌گوید: درگذشته یک هنرمند تابلوفرش باید استاد رنگرزی و نقاشی هم می‌بود تا بتواند تابلوفرش نفیسی ببافد، اما الان تابلوفرش با استفاده از نقشه کامپیوتری بافته می‌شود.
در تابلوفرش طرح‌های مختلفی وجود دارد. از پرتره‌بافی که سفارشی بافته‌شده و در برهه‌ای مشتری زیادی از مسؤولان رده بالا در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشت تا بافت تصاویری از قبیل ناپلئون به عنوان تابلوفرش وجود دارد. اما چیزی که بیشتر استفاده می‌شود و از طرف گردشگران نیز با استقبال بیشتری مواجه می‌شود، تصاویری است که مربوط به مناظر طبیعی و تاریخی ایران و آذربایجان است. از تصویر کوچ‌عشایر گرفته تا کوچه‌باغ‌های آذربایجان که سادگی و صمیمیت را
نشان می‌دهد.
سلطان‌پور که از سال 1341 در عرصه بافت تابلوفرش در سردرود فعالیت می‌کند در خصوص مشکلات موجود در عرصه تابلوفرش می‌گوید: در طول یک‌سال گذشته قیمت مواداولیه مثل ابریشم و پشم 9 تا 10برابر افزایش‌یافته، اما قیمت تابلوفرش در بهترین شرایط دوبرابر شده‌است. در سال‌های قبل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا یکی از بازارهای عالی برای تابلوفرش بودند که به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی از قبیل انتقال‌پول، صادرات تابلوفرش سردرود کاهش یافته‌است. بعد از شیوع بیماری کرونا نیز آسیب دوچندانی به تابلوفرش سردرود وارد شد. از آنجا که تابلوفرش کالای لوکس است، شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و دنیا باعث‌شده هم از بخش صادرات و هم از بابت فروش در داخل کشور آسیب زیادی به تولیدکنندگان تابلوفرش وارد شود و بعضی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحدصنفی خود شوند.
این هنرمند پیشکسوت معتقد است نظارت بر بازار مواداولیه تابلوفرش، توزیع و قیمت آنها و بازاریابی سیستماتیک و کارا می‌تواند کمک‌زیادی به رونق دوباره تابلوفرش کند.
به گفته او، اتحادیه تابلوفرش تلاش‌هایی در این‌خصوص انجام‌داده، اما در حال حاضر فعالیت با هدف بازاریابی بین‌المللی به صورت شخصی بوده و افراد با هزینه‌شخصی در نمایشگاه‌ها حاضرشده و محصولات خود را معرفی می‌کنند که اگر از حمایت دولتی برخوردار شوند، زیان کمتری می‌بینند.