بازی‏های فکرآذین مناسب همه‌ سنین

شرکت «تولیدی بازرگانی شکوه فکر فردا» اسباب‏بازی و بازی‎های فکری متنوعی را تحت عنوان «فکرآذین» برای گروه‏های سنی مختلف ارائه می‎دهد

بازی‏های فکرآذین مناسب همه‌ سنین

شاید خیلی‏ها تصور کنند اسباب‎بازی‎ها کالاهایی غیرضروری هستند که بودن و نبودنشان تأثیر خیلی مهمی روی بچه‌ها ندارد، در حالی‎که بازی از اساسی‎ترین روش‎های یادگیری برای کودکان است. اسباب‎بازی‎ها از این رو مهم می‎شوند که قرار است کودک را با دنیا آشنا کنند و چیزهای تازه‎ای را به او نشان بدهند. شاید به همین خاطر است که اغلب خانواده‎ها در تهیه اسباب‎بازی‎ها و بازی‎های فکری حساسیت زیادی دارند زیرا خودشان این حقیقت را تجربه کرده‏اند که وسایل بازی در کودکی تا چه حد می‎‏تواند فکر کودک را رشد دهد و تا مدت‏ها در ذهنش باقی بماند. اما اسباب‎بازی خوب واقعا چه ویژگی‎هایی دارد و چطور می‎شود این نیاز مهم و ضروری کودکان را به خوبی تأمین کرد؟ شرکت «شکوه فکر فردا» با شناسایی این نیاز کودکان و خانواده‎هایشان، تلاش کرده محصولاتی را روانه بازار کند که هم سرگرم‎کننده و هم آموزنده باشند.

«غلامرضا دیزَجی»، مدیرعامل شرکت «تولیدی بازرگانی شکوه فکر فردا» از سال 1365 در طراحی و ساخت بازی‌های فکری فعالیت داشته است و این تجربه به او و همکارانش کمک کرده است تا در سال81 شرکتی را در همین زمینه تاسیس کنند. «محمد ابراهیم‏پور»، مدیر فروش شرکت شکوه فکر فردا به جام‌جم می‏گوید: «محصولات این شرکت با عنوان «فکرآذین» سال‎هاست که مورد اعتماد و توجه مردم قرار گرفته و اکنون بیش از 50 نوع از محصولات تولیدی این شرکت در بازار موجود است.»
معروف‏ترین بازی‌های تولید شده فکرآذین
محصولاتی که در سال‎های اول فعالیت شرکت شکوه فکر فردا، تهیه و تولید شده است شامل «شطرنج جیبی مغناطیسی (فرزین)» و «راز جنگل» و بازی «هزارسازه» بوده که هر سه بازی جزو خاطره‏انگیزترین بازی‌های فکری دوره خودش به حساب می‎آید و اکنون هم طرفداران زیادی دارد. کودکان و نوجوانان متولد دهه شصت و هفتاد، خاطرات زیادی از بازی راز جنگل دارند؛ بازی ساده‎ای که هم برای تقویت حافظه و مهارت به یادسپاری خوب است و هم برای تفریح و سرگرمی. اين بازي براي گروه سني بالاي 6 سال طراحي شده و يك بازي ٢ تا ٦ نفره است که با گذشت سه دهه از زمان ساختش هنوز هم فروش دارد و حتی بزرگ‌ترها هم دوست دارند در اوقات فراغت با آن بازی کنند.
رعایت تمام استانداردهای لازم
محصولاتی که از سوی فکرآذین طراحی و به بازار عرضه می‎شود با تکیه بر توان مهندسی داخلی به مرحله اجرا در می‎آید. این امر در بازی‏هایی که قطعات خاصی به همراه دارند بسیار مهم است زیرا فرآیندهای قالب‎سازی و تهیه مواد اولیه در آنها بسیار اهمیت پیدا می‏کند.
این که از چه موادی استفاده شود که به سلامت کودک صدمه نزند و این که استانداردهای لازم برای شرایط سنی مصرف‎کننده روی بازی‏ها قید شود، همه از نکاتی است که فکرآذین به آنها توجه دارد.
 فکرآذین از اولین و معدود اسباب‌بازی‌های تولید داخل است که هم دارای نشان استاندارد ایران است و هم تمامی مجوزهای ثبتی و صنعتی و قانونی مربوطه را دارد.
تنوع زیاد و به روز بودن بازی‎ها
به‏روز بودن در تولید اسباب بازی و بازی‏های فکری از مسائل مهمی است که فکرآذین سعی کرده در آن هم پیشرو باشد. به طوری که در هر سال 4 یا 5 بازی جدید را طراحی و تولید می‎کند تا بازی‎های متنوع به بازی‏های خاطره‏انگیز و محبوب قبلی اضافه شود و مخاطبان را با سلیقه‎های مختلف راضی نگه دارد. اصلاحات و بازتولید محصولات قدیمی مورد تقاضای بازار هم در برنامه‌ی تولید این شرکت وجود دارد.
توجه به گروه سنی کودک و نوجوان
با توجه به اینکه اخیرا اغلب شرکت‎هایی که بازی ایرانی طراحی می‏کنند بیشتر به فکر مخاطب بزرگسال هستند و جوان‎ها به‌عنوان جامعه هدفشان تعریف می‏شوند، فکرآذین تلاش کرده با وجود تولید محصول برای جوانان، کودکان و نوجوانان را از یاد نبرد و برای آنها هم محصولات مختلفی شامل اسباب‎بازی و بازی فکری تولید‌کند.
چالش های مسیر تولید اسباب بازی در ایران
محمد ابراهیم‏پور، مدیر فروش این شرکت درباره چالش‏ها و مشکلات کارش می‏گوید: «معمولاً با شدت یافتن فشارهای اقتصادی بسیاری از کالاها از سبد خانوار حذف می‎شود.
یکی از آن کالاها هم اسباب‎بازی بچه‎هاست و این مسأله‎ای است که باعث کاهش تقاضا شده و مستقیماً در بازار فروش اسباب‎بازی تاثیر می‎گذارد. مسأله دیگر واردات اسباب‎بازی‎های خارجی است که محدودیت‌هایی در سال‌های اخیر برای آن اعمال می‌شود و واردکردن محصولات با ارز آزاد بسیار پر هزینه است.
 کاهش واردات زمینه‎ای را فراهم کرد که خیلی از شرکت‎ها وارد حوزه‌ی تولید اسباب بازی شوند تا تنوع و تعداد تولید را افزایش دهند و این خلاء را پرکنند. این نکته مهمی است که خانواده‎ها هنگام خرید اسباب‎بازی شناخت درستی درباره محصولات و انتخاب خود داشته باشند و برندها را بشناسند و به علائم استاندارد روی محصول توجه کنند.
همراه بودن والدین با کودکان و حضور همبازی برای آن‌ها هم اشتیاق بچه را به بازی بیشتر خواهد کرد و هم تأثیرات مثبت و تقویت‌کننده آن سرگرمی برای کودکان بارزتر خواهد شد»



انواع بازی‎های ایرانی فکرآذین
محمد ابراهیم‌پور، مدیر فروش این شرکت می‌گوید:یکی از بازی‏های جدیدی که فکرآذین به شکل رومیزی (بُردگِیم) طراحی کرده، بازی «گنج آپادانا» است این بازی براساس گنج‏هایی که در آپادانا (تخت جمشید) وجود داشته، ساخته شده ‎است و به تقویت حافظه کمک می‎کند. گنج آپادانا بازی 2 تا 5 نفره است و برای افراد بالای هفت سال مناسب است. دیگر بازی رومیزی فکرآذین، «فینال» است که برای علاقه‎مندان به فوتبال احتمالاً جالب و جذاب خواهد بود. فینال یک بازی دو نفره‌ سریع و سرگرم‌کننده است. بازی‌های کمک آموزشی کودکان مثل «راه ریاضی»، «ABCدان» و «معمای سودوکو» هم اخیراً به محصولات فکرآذین اضافه شده است.