دستمزد بازی در زمین آمریکا

جاسوسی مشترک آمریکا و دانمارک از آنگلا مرکل و دیگر مقامات آلمانی افشا شد

دستمزد بازی در زمین آمریکا

طی روزهای اخیر، اخبار جدیدی در خصوص جاسوسی مشترک آمریکا و چند کشور اروپایی( از جمله دانمارک) از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر مقامات این کشور منتشر شده است. این موارد در حالی افشا می‌شود که آلمان یکی از اصلی‌ترین شرکای امنیتی آمریکا در اروپا و دیگر مناطق دنیا محسوب می‌شود! به عبارت بهتر، واشنگتن سال‌ها در حال جاسوسی از متحد امنیتی خود بوده است. تماس رهبران و سیاستمداران چند کشور اروپایی، از جمله صدراعظم آلمان و وزیر وقت خارجه این کشور سال‌ها شنود شده است. گفته می‌شود سازمان اطلاعات دانمارک در این عرصه با آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری کرده است.به گزارش دویچه‌وله، جاسوسی از رهبران و سیاستمداران کشورهای اروپایی توسط سازمان اطلاعات آمریکا (ان‌اس‌ای) موضوع جدیدی نیست. آنچه در این بین تازگی دارد، همکاری سازمان اطلاعات دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود و جاسوسی از رهبران و سیاستمداران اروپایی است.

 خبری که قرار نبود افشا شود
خبرگزاری رویترز به نقل از یک رسانه دانمارکی، دنیشه روندفونک از همکاری اطلاعاتی دانمارک با سازمان جاسوسی آمریکا درباره شنود تماس‌های تلفنی و جاسوسی از رهبران و سیاستمداران چند کشور اروپایی و از جمله آلمان خبر داده است.گفته می‌شود افشای همکاری سازمان اطلاعات دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا نتیجه تحقیقات مشترک رسانه‌ یادشده دانمارکی با چند رسانه آلمانی و از جمله روزنامه زوددویچه و دو فرستنده رادیو و تلویزیونی آلمان، NDR  و WDR
بوده است.
در آلمان تماس‌های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر وقت خارجه این کشور و پِر اشتاین‌بروک، نامزد حزب سوسیال دموکرات در انتخابات مربوط به گزینش صدراعظم این کشور توسط سازمان اطلاعات آمریکا و در همراهی با سازمان اطلاعات دانمارک برای مدت چندین سال شنود شده است.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که دولت دانمارک نیز دست‌کم از سال ۲۰۱۵ نسبت به جاسوسی از رهبران چند کشور اروپایی مطلع بوده است .سازمان اطلاعات نظامی و خارجی دانمارک اف‌ای امکان جاسوسی از رهبران و سیاستمداران اروپایی را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم آورده است.
 جاسوسی از طریق مبادلات اینترنتی
گفته می‌شود در ایستگاه جاسوسی و شنود سانداگرگاردان، واقع در نزدیکی کپنهاگ، ماموران سازمان اطلاعات آمریکا از طریق بهره‌برداری از یک نقطه تبادل اینترنتی از رهبران کشورهای اروپایی جاسوسی کرده‌اند.سازمان اطلاعات دانمارک از طریق ارائه این نقطه تبادل اینترنتی و کابل‌های انتقال خدمات اینترنتی و ارتباطی نصب‌شده زیر دریا امکان جاسوسی را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم ساخته است. دولت دانمارک، سازمان اطلاعات این کشور و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا تاکنون در برابر انتشار این گزارش اعلام موضع نکرده‌اند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری کنونی آلمان و وزیر خارجه سابق این کشور در پاسخ به خبرنگاران گفته که او از این موضوع اطلاعی نداشته و از طریق رسانه‌ها از جاسوسی آمریکا مطلع شده است.
 پرونده شنود تلفنی مرکل توسط آمریکا
سال ۲۰۱۴ میلادی، برخی منابع خبری و امنیتی از شنود تلفن همراه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان توسط ایالات متحده آمریکا خبر دادند. انتشار این خبر، خشم شهروندان آلمانی را برانگیخت، اما مرکل آن زمان نیز ترجیح داد برخورد بازی با این موضوع داشته باشد.حدود یک سال بعد ( در سال 2015 میلادی)، شاهد افشاگری دیگری بودیم که در آنجا ژرمن‌ها نه حکم قربانی، بلکه حکم متحد آمریکا در جاسوسی از دیگر نقاط اروپا را ایفا می‌کردند. در این خصوص، مقامات آلمانی و آمریکایی به جاسوسی مشترک از فرانسه و تلاش برای دریافت اطلاعات شهروندان فرانسوی متهم شدند. با این حال مقامات فرانسوی نیز ترجیح دادند در مقابل آلمان سکوت کنند!نکته جالب توجه این‌که دولت قبلی فرانسه( دولت فرانسوا اولاند) نه‌تنها در این خصوص آلمان و آمریکا را محکوم نکرد، بلکه با سکوت خود عملا از کنار این مساله گذشت. آنچه مسلم است این‌که پاریس نیز نگران افشای موارد مشابهی در خصوص جاسوسی خود از آلمان و ایالات متحده آمریکا بود! افشاگری‌های صورت‌گرفته و سکوت مقامات اروپایی در مقابل آنها، به وضوح نشان می‌دهد که متحدان غربی چگونه در عین همکاری امنیتی مستقیم، از یکدیگر جاسوسی می‌کنند!


مرکل باز هم سکوت کرده است!
صدراعظم آلمان در مواجهه با این افشاگری، مانند دفعات گذشته سکوت کرده است! این نخستین بار نیست که اخباری در خصوص جاسوسی آمریکا از آنگلا مرکل منتشر می‌شود. سال 2016 میلادی، افشاگری نشریه اشپیگل در‌خصوص جاسوسی سرویس اطلاعات آلمان از کاخ سفید و دیگر نهادهای دولتی ایالات متحده آمریکا شوک سنگینی را به آنگلا مرکل صدراعظم فعلی و گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان وارد ساخت. بازه زمانی جاسوسی آلمان از کاخ سفید، بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی بوده است.گرهارد شرودر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ و مرکل از سال ۲۰۰۵ تاکنون صدراعظم آلمان بوده‌اند.
 بر این اساس، مرکل و شرودر هر دو در جریان جاسوسی‌های آمریکا از خود قرار داشته‌اند. با این حال مرکل ترجیح داد در آن زمان نیز در مقابل افشاگری صورت‌گرفته سکوت کند! دلیل این سکوت، همکاری پشت پرده گسترده برلین و واشنگتن در حوزه‌های جاسوسی و امنیتی بوده است. مرکل و دیگر مقامات آلمانی( اعم از دموکرات مسیحی‌ها یا سوسیال دموکرات‌ها) به وضوح آگاهند که اگر اسنادی در خصوص همکاری‌های پشت پرده و غیراعلامی آنها با دستگاه‌های امنیتی آمریکا در خصوص جاسوسی از دیگر کشورهای اروپایی منتشر شود، عواقب حقوقی و امنیتی سنگینی متوجه آنها خواهد شد؛ بنابراین ژرمن‌ها ناچارند جهت جلوگیری از این رسوایی، در برابر افشای جاسوسی دستگاه‌های امنیتی آمریکا از خود سکوت کنند.