گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی: نامزدها به جای كلیدواژه تكراری نوآوری، داشته باشند

گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی: نامزدها به جای كلیدواژه تكراری نوآوری، داشته باشند

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با جام‌جم به بررسی، نقد و تحلیل مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت كه مشروح آن در ادامه آمده است:

با توجه به برگزاری دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری و برخی نقدها درباره فرم و محتوای آن، نظر شما پیرامون نقد مناظرات چیست؟
واقعا نمی‌توان اسم این میزگرد را مناظره گذاشت، چراكه این مناظره به‌شدت كلیشه‌ای است و سوالاتش در چارچوب خاصی مطرح شده بود كه به نظر می‌رسید وقتی سوال مطرح می‌شود، فقط آن فرد می‌تواند نظرشان را بگویند و دیگران نمی‌توانند اظهارنظر كنند. از این رو امكان چالش در این مناظره وجود نداشت. از سوی دیگر صرفا مسائل كلی و پاسخ‌های بسیار كلی‌تر از سوی مناظره‌كنندگان مطرح می‌شود كه امكان ورود به جزئیات وجود ندارد، بنابراین معیار مناظره‌ها نمی‌تواند محك خوبی برای نامزدها باشد. البته‌ ای‌كاش امكانی فراهم بود تا نامزدها به صورت مساوی با یكدیگر به صورت دو به دو مناظره كنند.  بنابراین مشخص است در این وضعیت، نامزدها فقط می‌توانند كلیات نگاه خود را مطرح كنند، در حالی كه بهتر بود آنها به شكل رو در رو و تک به تک، با یكدیگر مناظره كنند تا مردم ضمن مقایسه نامزدها، تشخیص دهند در مسائلی همچون سیاست خارجی، برداشتن تحریم‌ها، برجام و زمینه‌های مختلف هرکدام چه برنامه‌هایی دارند و رویكردشان در این زمینه‌ها چگونه است. از سوی دیگر در موضوعی مانند اقتصاد كه بسیار جزئی می‌توان بحث كرد و نامزدها می‌توانستند یكدیگر را به چالش بكشند، عملا در مناظره این اتفاق نیفتاد و ما شاهد بودیم که در این دو مناظره، مجری صدا و سیما سوالات خاصی را از پاكت در می‌آورد كه به نظرم بسیار شبیه سوالات مدرسه بود. به نظرم در مجموع سطح مناظره بسیار پایین بود.
برخی معتقدند مطرح كردن كلیدواژه‌های تكراری سال ۹۲ كه از سوی آقای روحانی یك‌بار استفاده شده بود، مانند پیامك حجاب، ورزشگاه و موضوع زنان؛ نشان‌دهنده نگاه ابزاری به این موضوعات است و ضمن این‌که حالت تكراری نیز دارد. نظر شما در این باره چیست؟
كلیدواژه‌هایی كه نشان‌دهنده تفكر یك نامزد است، ایرادی ندارد، بقیه نیز باید درباره آن جواب دهند و اصولگرایان نیز از چنین كلیدواژه‌هایی استفاده می‌كنند. اما باید دید كدام یك از آنها مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. البته من معتقدم باید كلیدواژه‌های جدید و نو مطرح شود و آنهایی كه از قبل استفاده شده، دوباره مورد استفاده و تكرار قرار نگیرد، هرچند به دلیل محدود بودن زمان، وقتی یكی از نامزدهای كلیدواژه‌ای می‌گوید، دیگر به دلیل پایان وقت امكان توضیح بیشتر ندارد. از این رو مناظره اساسا جذاب نبود، چراكه مناظره باید بتواند افكار نامزدها را توسط مجری حاضر در استودیو یا سایر نامزدها به چالش بكشد، اما شاهد چنین مساله‌ای نبودیم؛ بنابراین پیشنهاد ما این است ضمن رعایت اخلاق، مبانی هر نامزد توسط دیگران به چالش كشیده شود كه امكان مقایسه به مردم داده شود.