تنش دوباره در شرق اروپا

تنش دوباره در شرق اروپا


در حالی که تنها چند روز تا دیدار رؤسای‌جمهوری آمریکا و روسیه باقی مانده، تنش‌ها بار دیگر در شرق اوکراین میان جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولت مرکزی شدت گرفته‌است.
به گزارش یورونیوز، جدایی‌طلبان ارتش اکراین را متهم کردند که پنج نفر از نیروهای آنها را کشته‌اند. کی‌یف نیز ضمن رد این اتهام، اعلام کرد یکی از سربازانش در اثر حمله جدایی‌طلبان کشته شده‌است. مقامات جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اکراین می‌گویند یک گروه خرابکار اکراینی وارد منطقه جدایی‌طلبان شده و به طرز وحشیانه‌ای پنج نیروی آنها را با شلیک به سر کشته‌است. در بیانیه آنها آمده‌است: «کی‌یف بار دیگر فعالیت‌هایش در موضوع نقض آتش‌بس و انجام ترور را از سر گرفته‌است.»
اما ارتش اکراین ضمن رد این اتهامات اعلام کرد آنچه در شرق اکراین روی داده، حاصل درگیری میان گروه‌های جدایی‌طلب بوده‌است. در گزارش ارتش آمده‌است: «در میان جدایی‌طلبان، یک نزاع روی می‌دهد و یکی از جدایی‌طلبان به همرزمان خود شلیک کرده سپس خودکشی می‌کند.»
ارتش کی‌یف، همچنین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد یکی از سربازانش بر اثر پرتاب نارنجک از سوی جدایی‌طلبان به سمت مواضع نیروهای کی‌یف در جنوب منطقه دونتسک، به‌شدت زخمی شده و در نهایت جان خود را از دست داده‌است. این حوادث در حالی روی می‌دهد که قرار است دو روز دیگر در ۱۶ ژوئن، جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو با یکدیگر دیدار کنند و تحولات اکراین یکی از موضوعات گفت‌وگوی طرفین باشد. غرب و کی‌یف همواره بر این مساله تاکید دارند که کرملین از جدایی‌طلبان مسلح شرق اکراین پشتیبانی می‌کند؛ ادعایی که مسکو آن را رد کرده‌است. همزمان با تشدید تنش‌ها در شرق اکراین، رسانه‌های بین‌المللی از ورود یکی از ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا به دریای سیاه خبر دادند. ناو یواس‌اس‌لابون روز جمعه ۱۱ ژوئن از تنگه بسفر عبور کرده و وارد دریای سیاه شده‌است. این ناو در حالی رهسپار دریای سیاه است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده برای شرکت در نشست گروه‌هفت در لندن به سر می‌برد و قرار است از آنجا نیز برای حضور در نشست ناتو به بروکسل سفر کند تا در گفت‌وگوهایی که احتمالا بخش قابل‌توجهی از آنها درباره مناسبات با روسیه است، شرکت کند. واشنگتن پیش از این به ترکیه اطلاع داده‌بود ممکن است در اواسط ماه آوریل، زمانی که روسیه تصمیم به تقویت حضور نظامی خود در امتداد مرز اکراین و کریمه گرفت، دو کشتی جنگی را از مسیر بسفر به دریای سیاه بفرستد.