احتمال استعفای سعد الحریری

آخرین گزارش‌ها از تشكیل دولت در لبنان

احتمال استعفای سعد الحریری

همزمان با ادامه اختلافات در لبنان درخصوص تشكیل دولت، برخی منابع لبنانی از احتمال استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر مامور تشكیل دولت جدید لبنان خبر داده‌اند.
در همین زمینه، خبرگزاری آناتولی به نقل از دو منبع آگاه اعلام كرد: «نخست‌وزیر مأمور تشكیل كابینه لبنان، تصمیم به استعفا گرفته و احتمالا در هفته جاری این موضوع را اعلام می‌كند.»
خبرگزاری آناتولی این خبر را به نقل از دو منبع نزدیك به الحریری كه نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، اعلام كرده و نوشته ممكن است این تصمیم طی سه روز آینده اعلام شود. در حالی كه نزدیك به هفت ماه از مسؤولیت حریری برای تشكیل دولت می‌گذرد، او به دلیل پیچیدگی‌های سیاسی  در لبنان و نگاهی كه به خارج دارد، نتوانسته دولت را تشكیل دهد. این‌بار یكی از این منابع، نزدیكان رئیس‌جمهوری را به مانع‌تراشی متهم كرد و گفت الحریری با توجه به ادامه سنگ‌اندازی در مأموریتش، از سوی تیم سیاسی وابسته به میشل عون، رئیس‌جمهوری  قصد دارد از تشكیل دولت انصراف دهد.
سعد الحریری و میشل عون برای تشكیل كابینه و حتی تعداد وزارتخانه‌ها به‌شدت دچار اختلاف هستند.
منبع دیگر نیز تصریح كرد که الحریری قصد انصراف دارد، اما پس از تشویق شورای‌عالی اسلامی شرعی لبنان به ادامه تلاش برای تشكیل دولت، اندكی مردد شده و دست نگه داشته است.
وی در ادامه ضمن اعلام این‌كه انصراف الحریری از تشكیل دولت، بر تنش‌های اقتصادی و اجتماعی لبنان خواهد افزود، تصریح كرد: «الحریری به همین دلیل چند روزی دست نگه داشته است.»
الحریری روز شنبه با عبداللطیف دریان، مفتی لبنان دیدار و در جلسه شورای‌عالی اسلامی شرعی لبنان شركت كرد. سعدالحریری پس از پایان جلسه، گفت: «به دارالفتوی آمدم و با شركت در جلسه شورای‌عالی شرعی، اتفاقاتی را كه طی هفت ماه گذشته برمن گذشت، برای جناب مفتی و دیگران تشریح كردم.»
نخست‌وزیر مكلف لبنان افزود: «در این جلسه گفت‌وگوهای سازنده و مهمی انجام شد. كشور شاهد وخامت سیاسی و اقتصادی روزافزون است؛ این مشكلات هم برای من و هم برای جناب مفتی اهمیت دارد.»
او تصریح كرد: «آنچه برای ما مهم است، منافع ملی و حل مشكلات كشور است. این مهم‌ترین موضوعی بود كه در جلسه بررسی شد و ان‌شاءا... تمام تلاش خود را برای این كار خواهیم كرد.»
 پاسخ دوپهلوی حریری درباره احتمال استعفا
همزمان با انتشار اخباری درباره استعفای سعد الحریری از تشكیل كابینه، او در سخنانی دو پهلو گفت كه همه گزینه‌ها برای تشكیل كابینه یا عذرخواهی روی میز است و در این باره به تنهایی تصمیم‌گیری نخواهد كرد.
به گزارش تارنمای لبنانی «النشره»، الحریری ادامه داد كه به طرح رئیس مجلس لبنان كه برآمده از حس مسؤولیت‌پذیری نبیه بری، برای نجات لبنان و در راستای طرح امانوئل مكرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است، پایبند خواهد بود.
نخست‌وزیر مامور تشكیل كابینه رابطه خود با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان را توام با هم‌افزایی و همكاری توصیف كرد و گفت: «نبیه بری تنها كسی بود كه از اول كار در كنار من ایستاد، هرگز مرا رها نكرد و هیچ‌گاه نشانه‌ای درباره این‌كه بخواهد مرا دور بزند آشكار نشده و همیشه با او در تماس هستم».
وی درباره دیدار روز شنبه خود با مفتی اهل سنت لبنان نیز گفت كه وی را در جریان همه مسائل مربوط به تشكیل دولت قرار داده و هرگونه انعطافی كه برای تشكیل دولت لازم بوده، نشان داده است؛ اما طرف دیگر همچنان حاضر به كوتاه آمدن از سقف مطالبات خود نیست.
هفته گذشته یك منبع نزدیك به نبیه بری، رئیس مجلس لبنان تأكید كرد كه تحركات مثبتی در روند تشكیل دولت لبنان آغاز شده و بری به‌زودی نتایج رایزنی‌های خود با نیروهای سیاسی لبنان را به اطلاع میشل عون، رئیس‌جمهوری و بشاره الراعی (رهبر مسیحیان لبنان) خواهد رساند.
این منبع تأكید كرده كه هنوز تحول بنیادینی رخ نداده زیرا جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد و داماد رئیس‌جمهوری، همچنان بر داشتن دو وزیر مسیحی پافشاری می‌كند و مساله وزارت دادگستری و كشور هم حل نشده است.
با وجود این اختلافات، این منبع نزدیك به رئیس مجلس لبنان گفته كه مشكلات رو به حل خواهد رفت، چون نبیه بری عزم خود را جزم كرده و معتقد است كه اتلاف وقت بیشتر جایز نیست.
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پس از كش و قوس‌های فراوان سیاسی و در پی انفجار بندرگاه بیروت كه خسارت‌های فراوانی در پایتخت به بار آورد، آبان ۹۹ سعد الحریری را مامور تشكیل كابینه كرد؛ اما الحریری با گذشت نزدیك به هفت ماه هنوز نتوانسته كابینه خود را معرفی كند.
با وجود همه طرح‌ها و ابتكارهای سیاسی، الحریری همچنان نتوانسته كابینه را تشكیل دهد و این مساله می‌تواند در صورت تداوم، اوضاع لبنان را بیش از پیش پیچیده و بحرانی كند و حتی كشور را تا آستانه فروپاشی سوق دهد.