کوتاه از جامعه

کوتاه از جامعه

قاچاق  شاهین‌سانان
به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیشترین گونه‌های پرندگان در معرض قاچاق، شاهین‌سانان از جمله بحری و بالابان‌ها هستند که اغلب به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌شوند.
وی توضیح داد: درحال حاضرعمده‌ترین حیوانات درمعرض تهدید قاچاق، پرندگان شکاری هستند اما خوشبختانه با توجه به استمرار پایش‌ها و افزایش مراقبت‌ها از سال گذشته جلوگیری از این تخلف‌ها بیشتر شده به‌طوری که این پرندگان پس از کشف رهاسازی می‌شوند.
منتظمی در واکنش به خبر صادرات بلبل‌خرما از خوزستان به یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: موضوع پرندگان زینتی جدا از موضوع پرندگان حیات‌وحش است. بخش اعظم پرندگان زینتی در زمره گونه‌های غیربومی ایران هستند و هیچ مشکلی برای صادرات آنها وجود ندارد. بلبل‌خرما نیز گونه انحصاری، بومی و در معرض خطر کشورمان نیست، با این حال اگر این پرنده از طبیعت زنده‌گیری شود قطعا قاچاق است و با آن برخورد می‌شود.‌/ ایلنا
کاهش مرگ‌های کرونایی دیابتی‌ها
اسدا... رجب،‌ رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این‌که آمار مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا بسیار کاهش یافته، تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت حتما دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. وی گفت: درگذشته میزان مرگ و میر دیابتی‌های مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون بالا به علت ابتلا به کرونا ۲۲‌درصد بود که این مرگ‌ها با تزریق دوزهای اول دوم واکسن بسیار کاهش یافته‌است.
رجب اظهارداشت: انجام واکسیناسیون به‌ویژه دوز سوم برای بیماران دیابتی با توجه به شیوع سویه امیکرون بسیار ضروری است زیرا واکسن‌ در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها، آنتی‌بادی‌های لازم را تولید و این آنتی‌بادی‌ها با میکروب‌هایی که وارد بدن می‌شوند، مبارزه می‌کند.
رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این‌که ۱۲‌درصد جمعیت بالای ۲۰‌سال کشور دیابت دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۶۰‌درصد جمعیت کشور اضافه وزن و چاقی دارند که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است./ ایرنا
واکنش بهزیستی به جمع‌آوری مراکز کاهش آسیب
درحالی‌ که رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران وجود ‌DICها (مراکز کاهش آسیب) و شلترها (سرپناه معتادان) در محله شوش و هرندی را دلیل مهاجرت معتادان استان‌های دیگر به تهران می‌داند، سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی رسیدگی به آسیب‌دیدگان اعلام کرد این مراکز نمی‌توانند به خودی‌خود دلیل تجمع افراد پرخطر در نقاطی خاص باشند.
فاطمه رضوان مدنی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این ارتباط گفت: در ارزیابی برنامه‌های کاهش آسیب مشخص شده مراجعان زیادی از این برنامه استقبال کردند و به‌دلیل ایجاد دسترسی، افراد کاملا محروم که از پایین‌ترین اقشار جامعه هستند، توانسته‌اند از این خدمات استفاده کنند. این درحالی است که به‌واسطه اجرای برنامه‌های کاهش آسیب، بیماری‌هایی از جمله ایدز که تا یک دهه قبل رشد شدیدی داشت اکنون کنترل شده است.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که در برنامه کاهش آسیب منطقه‌ای که قرار است در آن فعالیت کاهش آسیب انجام گیرد حتما باید ارزیابی انجام شود، خاطرنشان کرد: این مراکز نزدیک مکان‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا افراد معتاد و پرخطر حضور دارند تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند. اما متاسفانه تصور افراد این است که علت تجمع افراد در این مناطق به‌‌دلیل خاطر مراکز کاهش آسیب است، درحالی که موضوع برعکس است./ ایسنا