جریمه‌ها دهک‌بندی می‌شود؟

جریمه‌ها دهک‌بندی می‌شود؟

افزایش قیمت جریمه‌های راهنمایی و رانندگی ازجمله خبرهایی بود که در میانه تعطیلات نوروز منتشر شد، خبری که البته پیش از آن هم زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای آن به گوش می‌رسید اما حالا گفته شده برخی از این جریمه‌ها تا شش برابر افزایش خواهند یافت.

اما برخلاف حوزه‌های مشابه به نوعی اجماع نظر بر درستی این تصمیم وجود دارد، چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند در کنار بحث فرهنگ‌سازی، افزایش رقم جریمه‌های رانندگی هم به شکل آشکاری می‌تواند از وقوع حوادث بکاهد.

کاهش 25 درصدی تخلفات
مجتبی شفیعی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور؛ افزایش جرایم تا ۲۵‌درصد تلفات حوادث رانندگی را حداقل در سال جاری مشروط به اعمال قانون کاهش می‌دهد.

مقصر اصلی؛ راننده‌ها
در حمل‌و‌نقل جاده‌ای سه عامل اصلی انسان (کاربر)، وسیله نقلیه و راه به‌عنوان عوامل اصلی بروز حوادث عنوان می‌شود که مهم‌ترین عامل براساس نظر پلیس عامل کاربر (انسان) یا راننده است. 

روند تلفات افزایشی شده‌است
در سال ۱۳۸۵ روند نرخ تلفات به حدود ۲۷ هزار کشته در سال رسیده بود که کاهش پیدا کرد و در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۶ هزار کشته رسید اما در چهار سال اخیر این روند افزایشی شده‌است. 

فرهنگ رانندگی 
درحقیقت تخلفات حادثه‌ساز مثل سرعت غیرمجاز،انحراف به چپ و عدم توجه به جلو بخش قابل‌توجهی به این برمی‌گردد که قوانین و مقررات از سوی راننده‌ها چقدر رعایت می‌شود.

دهک‌بندی جریمه‌ها
موضوع متناسب‌سازی جریمه ووضعیت درآمدی افراد هم از‌جمله‌ بحث‌های روز است که برای افراد مختلف براساس سطح درآمدی آنها جرایم باید متفاوت باشد.