آیا زمستان سرد سینما  گرم می شود؟

نگاهی به فیلم‌های جدید در اکران

آیا زمستان سرد سینما گرم می شود؟

از آمدن زمستان خیلی نمی گذرد، اما شهر و کوچه و خیابان حال و هوای دیگری به خود گرفته و سرمای زمستان برای بعضی‌ها فرصت مغتنمی شده تا به دور از آفتاب گرم تابستان در شهر قدم بزنند. سینماها اما چندان حال و روز خوشی ندارند. با توجه به جریانات اخیر کشور، استقبال از سینما در چند هفته گذشته چنگی به دل صاحبان فیلم‌ها و سینماداران نمی زند و سینماداران عموما نگرانند ضرری که در این ایام شامل حالشان شده آیا جبران می شود! با این اوصاف اما از چهارشنبه گذشته دو فیلم «اولین امضا برای رعنا» به کارگردانی علی ژکان و «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما اکران عمومی شدند تا بلکه در این روزهای باقیمانده تا جشنواره فجر سینماها حال و هوای بهتری به خود بگیرند. البته با گذشت تنها چند روز از اکران زود است که بخواهیم درباره گیشه فیلم‌های جدید تحلیلی داشته باشیم، اما به نظر می آید می توان به فروش شان که آغاز نسبتا خوبی را در چرخه اکران داشته اند، امیدوار بود. در ادامه نگاهی می اندازیم به این که هر کدام از این فیلم‌ها چه مضمونی و محتوایی دارند و در نهایت اینکه با سعید خانی، مدیر عامل دفتر پخش خانه فیلم راجع به وضعیت اکران فیلم‌ها در این ایام به گفت و گو پرداخته ایم.

 اولین امضا برای رعنا

کارگردان: علی ژکان
مضمون فیلم: داستان‌نویسی به نام جهانگیر گلستانه چند سال قبل با همسرش رعنا ازدواج کرده ‌است. آن دو یک پسر به نام نیما دارند که شش ساله است. جهانگیر سه کتاب چاپ کرده‌، اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها نتوانسته‌اند برای او پولی به همراه بیاورند. خانواده در خانه‌ای اجاره‌ای که صاحبش از آشنایان قدیم جهانگیر است زندگی می‌کنندو اجاره مختصری می‌پرداختند، اما طولی نمی‌کشد آن دوست قدیمی تماس گرفته و می‌گوید قصد دارد در خانه‌اش ساکن شود. این خبر زندگی جهان را به هم می‌ریزد و باقی ماجراها.
بازیگران: علیرضا جلالی‌تبار، شهرزاد کمال‌زاده، شقایق رهبری و حمیدرضا هدایتی
این فیلم از چهارشنبه گذشته در گروه سینمایی فرهنگ به اکران عمومی رسید. ژکان در هشتمین فیلم سینمایی‌اش یک درام اجتماعی-خانوادگی را به تصویر می کشد که 30 درصد آن در ترکیه می گذرد. آن‌طور که در اخبار آمده ظاهرا فیلمنامه اولیه فیلم را نغمه ثمینی نوشته و افرا ابراهیمیان و علی ژکان بازنویسی آن‌ را به عهده داشته‌اند.



امیر

کارگردان: نیما اقلیما
مضمون فیلم: داستان فیلم درباره مردی است که سنگ صبور همه است. او با این‌که خودش زندگی درهمی دارد، ولی باید مشکلات دیگران از جمله علی و زنش و خواهرش را حل کند. در واقع فیلم داستان خاصی ندارد و اصلا قرار هم نیست داشته باشد. کارگردان، سبک مینی مالیستی را برای ساخت فیلم خود در نظر گرفته که این اجازه را به فیلمنامه می دهد عمده داستان را حذف کند و به جزئیات نپردازد.
بازیگران: میلاد کی مرام, هادی کاظمی, مصطفی قدیری و بهدخت ولیان
«امیر» اولین ساخته نیما اقلیما، دو سال پیش در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و مورد استقبال منتقدان و مردم قرار گرفت. فیلم فضایی اجتماعی دارد و درباره معضلات و گرفتاری‌هایی است که امروز جوانان در آن گرفتار مانده‌اند و قادر به رفع آن نیستند. فیلم به نوعی از زبانی ساده برخوردار است و در فضای بصری منحصر به فردی روایت می شود. به عبارت دیگر با رعایت استانداردهای سینمایی قالب ها را می‌شکند و فضایی متفاوت را پیش روی مخاطب قرار می دهد.






چاره‌ای جز اکران نداریم
سعید خانی، تهیه کننده و مدیرعامل دفتر پخش «خانه فیلم» که این روزها فیلم «امیر» را بر پرده سینماها دارد؛از وضعیت کلی اکران راضی نیست. او در گفت و گو با جام جم بیان می‌کند: برای اکران فیلم امیر از مدت ها پیش قرارداد بسته بودیم که  بعد از فیلم «زیرنظر» به اکران درآید. با توجه به وضعیتی که سینماها در چند هفته اخیر پیدا کرده اند به مدت اکران زیرنظر یک هفته اضافه و بعد امیر اکران شد. ما چاره ای جز اکران نداشتیم. قرارداد بسته بودیم و با این محدودیتی که اکران سینماها دارد معلوم نبود اگر در این فصل فیلم را اکران نمی‌کردیم دیگر چه زمانی می توانستیم این کار را انجام دهیم. در ضمن به چرخه اکران سال آینده سینماها، فیلم های جشنواره فجر امسال هم اضافه می شود و عملا اگر الان فیلم مان را اکران نمی کردیم دست مان بسته می ماند.  
او درباره مضمون فیلم توضیح می دهد: امیر، فیلم خاص و خوبی است که اکران های جهانی بسیار موفقی داشته و چنانچه شرایط اکران بهتری در داخل ایران برایش مهیا شود حتما در گیشه به فروش خوبی می رسد. ضمن این‌که تبلیغات قطعا در فروش یک فیلم موثر است. الان ما از تبلیغات تلویزیونی برخوردار هستیم، اما در مورد تبلیغات محیطی و شهری باید بگویم به قدری گران است که اصلا نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
سعید خانی که در جشنواره فیلم فجر امسال «دوزیست» را در مقام تهیه کننده برای نمایش دارد، در پایان می گوید:  فیلم دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد را در جشنواره فجر امسال دارم و چنانچه التهابات اخیر کاهش پیدا کند و جوی آرام در جامعه به‌وجود بیاید قطعا جشنواره فجر خوبی را خواهیم داشت.
 بعضی از فیلم هایی که قرار است در جشنواره امسال نمایش داده شود را دیده ام و با توجه به کیفیت بالای آنها اطمینان دارم جشنواره فجر امسال از گونه  برخوردار است.