دفاع مقدس، شناسنامه جامعه ماست

روایت هنرمند انقلابی از حراج تهران و توجه به آثار دفاع مقدسی

دفاع مقدس، شناسنامه جامعه ماست



دوازدهمین حراج تهران عصر روز گذشته در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و گزارش‌های مربوط به این رویداد از امروز در خبرگزاری‌ها و تحلیل‌هایش هم از در رسانه‌های مكتوب منتشر خواهد شد. حبیب‌ا... صادقی از هنرمندان نقاش كشورمان كه در این دوره از حراج با یكی از آثارش حضور دارد، نكات جالبی را به فارس گفته است.
او می‌گوید: با توجه به نگاه فراگیر، عدالت، انصاف و دقت وسیعی كه در انتخاب آثار عرضه‌شده در حراج تهران می‌شود، این حراج توانسته بخشی از پرسش‌ها و آرمان‌های هنرمندان را پوشش و پاسخ بدهد. هرسال در برگزاری این حراج گام‌های بهتری نسبت به سال گذشته برداشته می‌شود و جریان هنرهای تجسمی معاصر ایران با همت حراج تهران به سمت جهانی‌شدن می‌رود.
او حراج تهران را ابزاری برای معرفی هنرمندان ایرانی به جهان دانسته و می‌گوید: فرآیند جهانی‌شدن، استعداد و جایگاهی را در جریان هنر معاصر به وجود می‌آورد كه ارجمند است و می‌تواند در این شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی كه در دنیا وجود دارد، یكی از دستاوردهای هنر ایران باشد كه به‌واسطه آن آثار هنرمندان ما در دنیا به رویت برسد.
این نقاش انقلابی با اشاره به‌ضرورت داشتن نگاه جهانی نسبت به هنرهای تجسمی می‌گوید: ما باید بتوانیم هنرمندانمان را در دنیا خوب معرفی كنیم. باید بتوانیم آثار هنرمندان ایرانی را در موزه‌ها و نگارخانه‌های مطرح و بزرگ دنیا به معرض نمایش بگذاریم و در فرآیند جهانی هنرهای معاصر نقش ایفا كنیم تا قیمت آثار هنرمندان ما هم به شكل جهانی به ظهور برسد. این فرصتی كه حراج تهران برای هنرمندان معاصر فراهم كرده، خوب است ولی باید جامع‌تر شود و مخاطبان وسیع‌تری را در برگیرد.
صادقی درباره حضور هنرمندان علاقه‌مند تولید آثار درباره مضامین انقلاب و دفاع مقدس بیان می‌كند: دفاع مقدس، سند سجلی جامعه ماست. بحث دفاع مقدس محدود به تعدادی مجسمه‌ساز، عكاس و نقاش نمی‌شود. این بحث ملی ماست و بسیار فراگیر است. اگر بتوانیم درست، منطبق و بدون حساسیت، عوام‌زدگی و شعارزدگی با بحث دفاع مقدس مواجه شویم، می‌توانیم كارهای خوبی در این زمینه انجام بدهیم.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر با اشاره به این كه آثار تولید شده درباره دفاع مقدس بیشتر خویشتن‌فرمایانه است تا سفارشی عنوان می‌كند: این آثار بیان شخصی هنرمندان است. بیان دولتی، حكومتی یا سیاسی نیست. هنرمند در معرض جامعه قرار گرفته و قصه‌ها و غصه‌های جامعه‌اش را در قالب هنر بیان كرده است. برای همین ستودنی است. من هوشیاری دست‌اندركاران حراج تهران را در نگاه واقعی به پالت فرهنگی مردم می‌بینم. این ابتكار بی‌نظیری است كه فرهنگ معاصرمان را به دنیا نمایش می‌دهیم.