غذای گیاهی برای گل‌های خانگی

با 10 کود طبیعی برای تقویت خاک گلدان و باغچه آشنا شویم

غذای گیاهی برای گل‌های خانگی

خاک سالم مساوی است با گیاه سالم. پس اگر دوستدارگل و گیاه باشید حتما فکری برای تغذیه‌شان می‌کنید و می‌دانید که موضوع تغذیه گیاهان به‌خصوص برای گل‌های خانگی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، زیرا گل‌های باغچه‌ای نیاز غذایی کمتری دارند، چون می‌توانند از طریق نور مستقیم، خاک بیشتر و آب باران دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشند. اصولا تغذیه گیاهان به دو روش صورت می‌گیرد؛ طبیعی و شیمیایی. تغذیه شیمیایی همان استفاده از انواع کودهای شیمیایی است که البته در این گزارش کاری به آنها نداریم، بلکه می‌خواهیم به استفاده از کمک‌غذاهای طبیعی برای گیاهان بپردازیم. برای این منظور هم ابتدا لازم است تقویت کننده‌های طبیعی گل‌ها و گیاهان را بشناسیم. بسیاری از مواد غذایی می‌توانند جایگزین خوبی برای کودهای شیمیایی باشند و باعث تقویت خاک شوند. این مواد علاوه بر مزیت طبیعی بودن در دسترس هم هستند و برای تهیه آنها نیاز به صرف هزینه نیست. از طرفی استفاده از آنها باعث کاهش زباله و حفظ محیط‌زیست نیز می‌شود. اما چه موادی می‌توانند به عنوان کود طبیعی برای رشد گیاهان به‌ویژه گل‌های خانگی گلدان یا باغچه کاربرد داشته باشند؟

۱ پوست تخم‌مرغ
پوست تخم‌مرغ را دور نیندازید و از آن برای تقویت خاک گلدان‌ استفاده کنید، چون یک کود طبیعی به شمار می‌آید. شما می‌توانید پوست‌ها را خرد کنید تا در خاک گلدان یا باغچه تجزیه و کم‌‎کم جزیی از آن شوند. پوست تخم‌مرغ بهره‌مند از مواد معدنی مثل سیلیس، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و منیزیم است. کلسیم یک ماده مغذی حیاتی است که باعث تولید و رشد سلول‌ها می‌شود. گیاهان مقدار زیادی کلسیم را از خاک می‌گیرند. اضافه کردن پوسته تخم‌مرغ می‌تواند به بازیافت دوباره کلسیم خاک کمک کند. شاید دیده باشید گاهی انتهای گوجه فرنگی کاملا پوسیده و سیاه می‌شود. دلیل این اتفاق کمبود کلسیم است. یک حسن دیگر پوسته تخم‌مرغ نیز این است که آهک آن به کاهش سطح اسیدی بودن خاک کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید تخم‌مرغ را بپزید و آبش را بعد از خنک شدن پای گلدان‌ها بریزید.




۲ پوست موز
پوست موز یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت خاک گلدان است و مقادیر بالایی پتاسیم، کلسیم و فسفر  دارد. پوست موز برای انواع گیاهان به ویژه گل رز مفید است. جالب است بدانید بعضی‌ها هنگام کاشت گل رز برای اولین بار یک موز سالم را کنار آن چال می‌کنند تا مقدار مناسبی از پتاسیم مورد نیاز گل را تامین کند.


۳ تفاله چای

بعد از خوردن چای،تفاله‌‌اش را دور نریزید و از آن به عنوان تقویت‌کننده گیاهی استفاده کنید. حتی می‌توانید محتویات چای‌ کیسه‌ای را هم خالی کرده و آن را هم به عنوان کود به کار ببرید. استفاده از تفاله چای چه به تنهایی و چه به عنوان یکی از ترکیبات کمپوست، مقدار زیادی نیتروژن به خاک اضافه می‌کند. برخی افراد چای ته‌مانده قوری را پس از رقیق کردن برای آبیاری گل و گیاه استفاده می‌کنند.


۴ ضایعات ماهی
ممکن است از نام چنین تقویت‌کننده‌ای هم حالتان به‌هم بخورد، چه برسد به این که از آن استفاده کنید. اما باید بدانید کود حاصل از ضایعات ماهی، تقویت‌کننده بسیار مناسبی برای گیاهان به‌حساب می‌آید. این کود از قسمت‌های زائد سر و شکم ماهی تهیه و با آب مخلوط می‌شود. در گذشته از این مواد در کشاورزی استفاده می‌شد. دقت کنید ساخت این کود زمانبر است و بوی نامطبوعی دارد. برای تهیه آن بشکه‌ای بزرگ را با دو قسمت آب و یک قسمت از ضایعات ماهی پر کنید. پس از گذشت یک روز بشکه را با آب تازه پر کنید و در آن را ببندید، البته نه چندان محکم. حدود سه هفته بعد کود مورد نظر آماده می‌شود.


۵ پودر قهوه
پودر قهوه دارای مقادیری از سه عنصر اصلی لازم برای رشد یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و البته مواد مغذی دیگر است. نیتروژن موجود در پودر قهوه باعث سبز‌رنگ و محکم شدن ساقه‌های گیاهان می‌شود. منیزیم و پتاسیم موجود در آن نیز برای رشد مطلوب گیاهان داخل گلدان ضرورت دارد. همچنین پودر قهوه بر هوادهی خاک تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. البته توجه داشته‌باشید قهوه، خاک را اسیدی می‌کند، پس بهتر است قبل از مخلوط کردن با خاک گلدان، آن را با ماده‌ای قلیایی مثل تفاله چای مخلوط کنید. این کود برای گیاهان دوستدار خاک اسیدی مثل آزالیا، ادریسی، رز، ماگنولیا و کاملیا بسیار مناسب است.


۶  پس‌مانده سبزیجات
شما می‌توانید با استفاده از پس‌مانده‌های سبزیجات خودتان کود طبیعی درست کنید. توجه داشته باشید مواد مغذی موجود در این سبزیجات به مرور زمان در خاک آزاد می‌‌شوند، پس باغچه‌ای که با استفاده از پس‌مانده سبزیجات تغذیه می‌شود، می‌تواند یک تا دو سال گیاهان شادابی داشته باشد.



۷ آب آکواریوم
اگرچه شاید برای شما ناخوشایند به نظر برسد، اما آب آکواریوم برای گیاهان شما بسیار مفید است و این آب منبع سرشاری از مواد مغذی برای گیاهان محسوب می‌شود. بنابراین اگر آکواریوم دارید، بهتر است وقتی به فکر تعویض آب آن می‌افتید، این آب را پای خاک گلدان یا باغچه‌تان بریزید.


۸ صدف
صدف دریایی نیز از جمله مواردی است که مواد مغذی مناسبی برای تغذیه گیاهان در آن یافت می‌شود و به‌خصوص از مقادیر زیاد کربنات کلسیم بهره می‌برد. البته این گزینه خاص ساحل‌نشینان جنوب و شمال کشور است. اگر ساکن این مناطق هستید، بهتر است ابتدا صدف‌ها را خرد یا پودر کرده و بعد آن را به خاک گلدان یا باغچه اضافه کنید.


۹ خاکستر
خاکستر را می‌توانید از سوزاندن زغال یا چوب و شاخ و برگ خشک و شکسته‌ شده به‌دست آورید و از آن برای تقویت خاک استفاده کنید، چون کلسیم، پتاسیم و مواد قلیایی بالایی دارد. این مواد در گلدهی و شکوفه دادن گیاهان مؤثر است. البته دقت کنید به اندازه‌ای از خاکستر استفاده کنید که گیاه آسیب نبیند.


۱۰ استخوان
با تهیه کود خانگی استخوان، هم از دورریزهای آشپزخانه استفاده کرده‌اید و هم گیاهان شادابی خواهید داشت. برای این‌ کار اول‌ استخوان‌ها را تمیز کنید. بعد چند ساعت آنها را بپزید تا خوب نرم شود، به نحوی که بتوان استخوان‌های نرم‌شده را همراه آب در مخلوط‌کن به صورت پوره درآورد. در مرحله بعد نیز استخوان‌ها را پوره کنید و به این ترتیب کود شما آماده است.
از جمله دیگر موادی که به عنوان تقویت‌کننده طبیعی گیاهان به خاک اضافه می‌شود، می‌توان از سرکه، نمک، ملاس، چمن زده‌شده، علف‌های هرز و مدفوع حیوانات نام برد.