مرور و عبور

مرور و عبور

نظر عزت‌ا... انتظامی درباره فیلمنامه
عزت‌ا... انتظامی درباره سینمای ایران و مشکلاتی که دارد به جام‌جم گفت: مشکل اساسی فیلمنامه است. سینمای ایران سناریست به‌معنای حرفه‌ای ندارد. بیشتر کارگردانان خودشان فیلمنامه می‌نویسند و برای نوشتن فقط از ذهنیات‌، محفوظات و محیط اطراف خود بهره می‌برند. برخی از تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان برای جذب مخاطب بیشتر به سینمای اجتماعی روی می‌آورند که در چند سال اخیر متداول شده است. فیلمنامه‌نویسان ایده‌ای را مطرح می‌کنند اما موفق نمی‌شوند قصه‌پردازی درستی انجام دهند. شخصیت‌ها دچار مشکل هستند و به آنها پرداخته نمی‌شود و در بخشی از قصه رها می‌شوند. شاید ما درام داشته باشیم اما دراماتور نداریم. (‌صفحه 10‌)


گفت‌وگوی بوق اشغال با قطب‌الدین صادقی

همه شغل‌های قبلی‌؟ دیپلم بیکار، کارمند شهرداری، مربی تئاتر کودکان، منتقد تئاتر، استاد دانشگاه، کارگردان تئاتر.
اولین یاد کودکی؟ پالتوی قرمز و قابلمه مخصوص برنجم.
بهترین بازی؟ والیبال بچه‌های محل در حیاط بزرگ خانه.
اولین ترس‌؟ سایه هولناک درختان حیاط، هیچ‌کس خانه نبود و یک قرن بر من گذشت.
اولین شادی؟ زمزمه برادرها از خواب بیدارم کرد و گفتند بابا برگشته.
از چه ضرب‌المثلی بیشتر خوش‌تان می‌آید؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب.
وقتی خوشحال هستید؟ به نیمه پر لیوان نگاه می‌کنم.
پنج موسیقی برای جزیره تنهایی؟ ویوالدی، واگنر، بتهوون، شوستاکویچ، مالر.
بهترین تفریح؟ شنا.
بهترین شهر برای زندگی؟ پاریس.
دل‌تان می‌خواهد در چه سنی بمیرید؟ در حد عمر سایر افراد خانواده، بالای 95 سال.
نظرتان درباره کم‌آبی؟ جنگ آب‌شیرین رخ خواهد داد. (‌صفحه 5‌)



سکوت رئیس‌جمهور در دادگاه
اسلو بودان میلوسوویچ‌، رئیس‌جمهور پیشین یوگسلاوی روز گذشته در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه بدون وکلای خود حاضر شد اما از اظهار‌نظر و پاسخ صریح به قاضی خودداری کرد. این دادگاه حدود 15 دقیقه طول کشید و میلوسوویچ در پاسخ به دادگاه، محاکمه خود را غیر‌قانونی دانست و آن را دادگاهی سیاسی و بازیچه ناتو خواند. (‌صفحه2‌)



خط‌فقر؛ 75 هزار تومان

مدیر‌کل تامین اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اکنون 5/15 درصد از جمعیت کشور زیر‌خط فقر زندگی می‌کنند.
مجید یارمند گفت: خط‌فقر در شهرها با خانواده‌هایی با درآمد ماهانه زیر 710 هزار ریال اطلاق می‌شود و با توجه به تنگناهای موجود، میزان بودجه نظام تامین اجتماعی کشور تنها 16 درصد بودجه عمومی کشور را تشکیل می‌دهد و بر این اساس 28 سازمان متکفل تامین اجتماعی به 23 سازمان کاهش می‌یابد.لایحه فقرزدایی بر‌اساس منویات رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس‌جمهور توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه و به دولت ارائه شده است. یکی دیگر از راه‌های فقرزدایی هدفمند کردن یارانه‌هاست که الان روش توزیع آن نادرست است. (‌صفحه 13‌)



سینمای خانوادگی در شبکه یک
مجموعه تلویزیونی سینمای خانوادگی در 26 قسمت 35 دقیقه‌ای به کارگردانی فرشاد اکتسابی برای پخش از شبکه یک تولید شده است. این مجموعه با حضور روان‌شناس، جامعه‌شناس و منتقد سینما فیلم‌هایی که موضوع آنها خانواده است، نمایش و بعد از آن نقد می‌شود. برخی از فیلم‌هایی که در این برنامه به نمایش درمی‌آید، عبارتند از: تیک‌تاک (‌محمد‌علی طالبی)‌، درکمال خونسردی (‌سیامک شایقی)‌، داستان توکیو (‌یاسی‌جیرو ازو)، کیمیا (‌احمدرضا درویش)‌، پرنده کوچک خوشبختی (‌پوران درخشنده‌)، نیاز (‌علیرضا داوود‌نژاد)، کیسه برنج (‌محمد‌علی طالبی) و... . لیلا عارف‌نعمتی، تهیه‌کننده این مجموعه گفت: فیلم‌هایی در این برنامه به نمایش درمی‌آیند که از تلویزیون پخش شده‌اند و مردم درباره آنها ذهنیت دارند. (‌صفحه 3‌)