بدون تیتر

بدون تیتر

مجید عشقی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

 طبق مذاکرات، قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذی‌ربط در دو کشور تاسیس شود. همکاری بازار سرمایه ایران و سوریه پس از امضای موافقت‌نامه دوجانبه میان سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازار سرمایه سوریه (SCFMS) در اردیبهشت 94 در تهران وارد سطح جدیدی شد. در جریان مذاکراتی که میان نهاد‌های ناظر دو کشور صورت گرفت نقشه راه همکاری‌های بازار سرمایه دو کشور ترسیم شد و به دنبال تصویب این نقشه راه و در راستای اجرایی کردن آن جلسات متعددی در تهران و دمشق میان ارکان بازار سرمایه کشورمان از جمله توسط فرابورس و بورس کالا با نهاد ناظر بازار سرمایه سوریه و بورس دمشق و همچنین مقامات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی آن کشور انجام شد. این تعاملات در یک‌سال گذشته به حدی از اهمیت رسید که به تأسیس دفتر شرکت بورس کالای ایران در دمشق منجر شده که به عنوان مرکز هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بازار سرمایه دو کشور عمل می‌کند. همچنین آخرین تحول در این خصوص، نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کشورمان به همراه سید لفته احمدنژاد، عضو دیگر این کمیسیون با عابد فضیله، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه سوریه و عبدالرزاق قاسم، رئیس بورس دمشق در جریان سفر وزیر صمت و هیات همراه به سوریه است که در آن موضوعات متعدد در دستور کار بازار‌های سرمایه دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که در ادامه مقرر شد بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذیربط در دو کشور تاسیس و راه‌اندازی شود. هم اکنون ۳۰ شرکت در بورس اوراق بهادار سوریه فعالیت دارند و حضور شرکت‌های ایرانی موجب عمیق شدن بازار سرمایه سوریه و همچنین کمک به فعالیت تولیدی این کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.
 بهنام نیک‌منش
معاون بازرسی و نظارت بر اتاق اصناف ایران:   قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۳۱هزار تومان، هر کیلو مرغ منجمد ۲۰هزار تومان و هر شانه (۳۰تایی) تخم مرغ ۴۳هزار تومان است. در پی تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف ایران به عنوان عضو اصلی ستاد تنظیم بازار انتخاب شد. قرارگاه امنیت غذایی ذیل این ستاد، هر روز برگزار می‌شود و با پیگیری‌های این قرارگاه شاهد افزایش رعایت قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ در واحدهای توزیعی هستیم. افزایش عرضه، در پی افزایش نظارت بازرسان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بر مرغداری‌ها و حلقه پیش از عمده‌فروشی تحقق یافته است. با نظارت بازرسان، مرغداری‌ها نمی‌توانند مرغ را بیش از زمان مقرر نگهداری کرده و باید به‌موقع به کشتارگاه عرضه کنند.
روح‌ا... لطیفی
سخنگوی گمرک:

 با رشد تولید و صادرات محصولات مرتبط با آهن از محصول نیمه‌تمام، انواع میله، شمش و صفحات آهنی یا فولادی در هشت‌ماه نخست امسال بیش از 5/4 میلیارد دلار با بیش از ۲۵ کد تعرفه صادر شد که 5/14 درصد کل صادرات ۳۱ میلیارد دلاری کشور در این مدت را به خود اختصاص داده است. در کل سال ۹۹، ۱۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۹۴ تن انواع محصول مرتبط با آهن و فولاد به ارزش سه میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۲۵۳ دلار صادر شده بود که دو میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۵ تن آن انواع سنگ آهن و مشتقات آن به ارزش ۱۰۵ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۸۸ دلار و هشت میلیون و ۸۳۷ هزار و ۵۹ تن آن محصولات مرتبط با آهن و فولاد به ارزش سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۵۶۵ دلار بوده است که کمتر از 3 درصد ارزش کالای صادره سنگ آهن و مابقی محصولات نیمه تمام و نهایی بودند.