نوسان نرخ ارز؛ واقعی یا روانی؟

نوسان نرخ ارز؛ واقعی یا روانی؟

قیمت دلار در حالی همزمان با مذاكرات وین برای بازگشت آمریكا به برجام دچار نوسان شده كه عرضه ارز در بازار متشكل ارزی در سال جاری 7/3 برابر سال قبل بوده و كمبودی در بازار وجود ندارد. بنابراین رشد قیمت ارز بیش از آن‌كه تابعی از شرایط اقتصادی باشد، تحت‌تاثیر جو روانی است.
افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته به یكی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی كشور تبدیل شده و تحلیل‌های مختلفی درباره آن صورت گرفته است. در این میان باید به این سوال پاسخ داد كه آیا این افزایش از پشتوانه اقتصادی برخوردار است یا این افزایش را باید به طور دیگری تحلیل كرد.
پیش از شروع مذاكرات وین، بازار ارز روند متعادلی را طی می‌كرد و همزمان با مذاكرات نیز این روند در بازار رسمی ادامه داشت و دلار مابین كانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در حال جابه‌جایی بود.
رئیس‌جمهور دیروز اعلام كرد برخی شبانه‌روز در تلاش هستند همزمان با مذاكرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاكرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت ایران تحمیل كنند. منابع ارزی موجود، در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی كه دولت را تحویل گرفتیم، نگران وضعیت نیستیم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد كه احتمال دستكاری قیمت دلار در روزهای آینده با هدف تحت‌تاثیر قرار دادن جو روانی مذاكرات وجود دارد اما باردیگر به دلیل نبود تقاضا برای دلار با قیمت غیرمتعارف، بازگشت سریع غیرقابل اجتناب خواهد بود.
 مالیات در کمین خریداران و فروشندگان ارز
از سوی دیگر بانک مرکزی در مکاتبه‌ای با رئیس شورای‌عالی کانون صرافان ایران خواستار اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان واقعی به بانک مرکزی شد. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است پیرو اطلاعیه مورخ 6/9/1400 و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی در خصوص مسائل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد. همچنین سازمان امور مالیاتی اعلام کرده به اطلاع کلیه خریداران و فروشندگان ارز می‌رساند که طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده هستند. سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند. اشخاص مذکور مکلف‌اند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در صورت ثبت‌نام نکردن به‌موقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی، علاوه بر شمول مالیات و جرایم غیرقابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد، مشمول مجازات‌های مقرر در ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مجازات‌های درجه شش محکوم خواهند شد. در ماه‌های گذشته خرید و فروش ارز با کارت ملی رونق زیادی پیدا کرده بود، بسیاری از افراد با اجاره دادن کارت ملی خود به برخی سفته‌بازان مبلغی حدود 500 تا یک میلیون تومان دریافت می‌کنند اما این افراد باید در نظر داشته باشند با توجه به ثبت معاملات به نام آنها بایدستی مالیات این معاملات را آنها بپردازند.